„Planning productie Fyra niet realistisch”
DEN HAAG (ANP). De planning van de bouw van de Fyra-treinen was niet realistisch. In de koopovereenkomst stond dat de trein in ruim drie jaar (39 maanden) klaar moest zijn. Maar voor een nieuwe trein, die nog helemaal ontworpen moet worden, is ruim vier tot vijf jaar nodig.
Dat zei Onno Roelofs van kwaliteitscontroleur Lloyd’s Register Rail Europe, maandag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De flitstrein zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De commissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.
Roelofs was projectleider Fyra bij Lloyd’s. Hij denkt dat de planning die in het contract stond werd ingeven door de gewenste afleverdatum. Hij meldde aan opdrachtgever NS Financial Services Company (NSFSC) dat de planning niet reëel was. NSFSC is de NS-dochter die de treinen kocht.
Op vertraging bij de bouw van de trein staan boetes voor de fabrikant als het zijn eigen schuld is. Volgens Roelofs was AnsaldoBreda erop uit om niet te snel vast te stellen dat er een vertraging was. Het bedrijf ging ervan uit dat zich nog oorzaken voor uitstel voor zouden doen die op rekening van de opdrachtgever konden worden geschreven. Dan ging het om een verandering van de spoorwegwet, die nieuwe eisen met zich mee zou brengen, en om vertraging met de invoering van het nieuwe spoorveiligheidssysteem ERTMS.
Roelofs zei „het bange vermoeden” te hebben gehad dat deze twee punten niet zo gunstig voor opdrachtgever NSFSC zouden uitpakken. „ Het spel wordt blijkbaar zo gespeeld. Het is een strategisch schaakspel, want het gaat om veel geld.”