Justitie gaat in beroep tegen Kaprun-vonnis
Justitie in Salzburg gaat in beroep tegen de vrijspraak voor alle zestien verdachten van de brand in een kabeltrein in het Oostenrijkse skioord Kaprun. In november 2000 kwamen daarbij 155 mensen om het leven.
De rechter zei donderdag dat het de taak van de rechtbank was om vast te stellen in hoeverre de verdachten persoonlijk verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de ramp. „We zijn tot de conclusie gekomen dat ze niet verantwoordelijk waren”, zei hij. „Deze rechtbank heeft er alles aan gedaan om achter de waarheid te komen.” Het openbaar ministerie meent dat de verdachten wel schuldig zijn omdat ze hadden verzuimd na te gaan wat er kon gebeuren als er een defect zou optreden in het verwarmingselement, dat in de eerste plaats nooit geïnstalleerd had mogen worden.
Familieleden van slachtoffers toonden zich verbijsterd over de uitkomst van het proces, dat achttien maanden heeft geduurd. „Ik kan niet geloven dat er niemand kan worden gevonden die verantwoordelijk is voor 155 sterfgevallen”, zei de Oostenrijkse Brigitte Hochhalter, die door de ramp haar enige zoon verloor. „Dit is een klap in het gezicht van alle nabestaanden.” Al voordat de rechter uitspraak deed, stond een nabestaande voor de rechtbank met een spandoek met de namen van alle slachtoffers en de tekst: ”Wie neemt de verantwoordelijkheid op zich voor deze 155 levens?”. De verdachten hebben altijd gezegd zichzelf onschuldig te achten.
De nabestaanden kunnen mogelijk op eigen houtje de vrijgesprokenen aanpakken via een civiele rechtszaak die een Amerikaanse advocaat in de VS voorbereidt. Hij wil namens circa 120 familieleden een schadevergoeding van rond de 15 miljoen euro per slachtoffer eisen. Dat geld moeten de drie Amerikaanse en vier Europese bedrijven opbrengen die betrokken waren bij de bouw en het onderhoud van de bergtrein.
De brand brak volgens onderzoekers hoogstwaarschijnlijk uit doordat een verwarmingselement als gevolg van een productiefout losraakte. Daardoor raakte remolie in leidingen die zich te dicht bij de kachel bevonden, oververhit. De olie drupte op de met plastic bedekte vloer, waarna brand ontstond. Door de brand ontwikkelde zich giftige rook die veel van de slachtoffers het leven kostte. De gevolgen van de brand werden verergerd doordat de machinist er pas na enkele minuten in slaagde de deuren van de trein te openen.