Prijzenslag supers raakt drogist beetje
De prijzenslag in de supermarktwereld lijkt de drogisterijbranche niet al te hard te raken. In vergelijking met de supermarktwereld wisten de drogisterijen de omzet vorig jaar behoorlijk op peil te houden.
Volgens marktonderzoeksbureau ACNielsen steeg ook in de periode van oktober tot december de omzet in de drogisterijbranche nog heel behoorlijk. Alleen in december 2003 groeide de omzet met slechts 1,5 procent ten opzichte van een jaar ervoor.
De totale omzet van drogisterijen in 2003 steeg met 5,1 procent tot 3,5 miljard euro. In de supermarktbranche was de stijging door de prijzenslag slechts 1,5 procent tot 23,1 miljard euro.
Drogisterijen verkopen niet alleen artikelen die ook in de supermarkten te koop zijn. Op het gebied van persoonlijke verzorging als shampoo, tandpasta en bijvoorbeeld luiers en babayvoeding komen de assortimenten vaak wel overeen.
Onderzoeker R. Laureijsen van bureau Information Resources zei donderdag dat de drogisterijen wel hinder ondervinden van de prijzenslag. „De prijzen zijn iets gedaald, de drogisterijen hebben op de oorlog gereageerd.”
In persoonlijke verzorging waren de drogisterijen het volgens Laureijsen aan het winnen tegenover de supermarkten. „Dat doen ze nog steeds. De slag heeft daar geen verandering in gebracht. De grote groei is echter uit de markt, maar de categorie groeit nog steeds. Die plus komt voor rekening van de drogisterij.”
In luiers verloren de supermarkten terrein. „In luiers is altijd veel actiedruk”, zei Laureijsen. „Daardoor zie ik wel effect van de prijzenslag. Maar doordat de acties het beeld verstoren, is dat moeilijk te bepalen.”
In babyvoeding valt het volgens de onderzoeker juist weer mee. „In deze categorie waren de supermarkten terrein aan het terugwinnen. Sinds oktober is deze tendens niet veranderd.”