Politiek

Van Krieken: Ministerie wist dat bod HSA voor exploitatie HSL-Zuid onrealistisch was

DEN HAAG. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wist dat het bod van NS-dochter HSA in 2001 voor exploitatie van de hogesnelheidslijn-zuid (HSL-Zuid) onrealistisch was, maar besloot er desondanks op in te gaan.

Redactie politiek
20 May 2015 11:21Gewijzigd op 15 November 2020 19:03
Het verhoor afgelopen maandag van Maarten Spaargaren, directeur Bedrijfs- en productontwikkeling NS , tijdens de openbare verhoren van de parlementaire enquetecommissie Fyra, gezien vanuit de regieruimte. beeld ANP
Het verhoor afgelopen maandag van Maarten Spaargaren, directeur Bedrijfs- en productontwikkeling NS , tijdens de openbare verhoren van de parlementaire enquetecommissie Fyra, gezien vanuit de regieruimte. beeld ANP

Geprobeerd werd de risico’s alle­maal op het bordje van HSA te leggen, stelde voormalig extern adviseur K. van Krieken van het ministerie woensdagmorgen tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquête­commissie Fyra.

HSA bood 178 miljoen per jaar om de HSL-Zuid te exploiteren, maar dat bod was gebaseerd op een overschat reizigersaantal en een onderschatte behoefte aan materieel. Ook ontbrak het aan reservematerieel. Krieken achtte het bod destijds „zorgelijk” en meldde dat ook aan het departement.

De NS wilden per se geen concurrentie op het eigen spoorwegennet, analyseerde Krieken. „Daar is het hoge bod vandaan gekomen.”

HSA zou ook nooit kunnen voldoen aan de eis van een reistijd van 93 minuten tussen Amsterdam 
en Brussel. „Iedereen wist dat”, aldus Krieken, maar dat werd gezien als een probleem voor de vervoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer