Geen herrie op christelijknieuws.nl
OMMEN. Geen spoor van dramatiek of sensatiejournalistiek op de nieuwssite van Henk-Jan Oudenampsen. De Ommenaar geeft alléén positief nieuws door via christelijknieuws.nl. „Mensen willen graag herrie. Maar dat kan mij niets schelen. Ik houd vast aan mijn eigen keuze.”
Een beetje rondneuzen op de website leert dat Oudenampsen nog veel meer doet dan christelijk Nederland van nieuws voorzien. Hij blijkt onder meer een platenlabel te hebben en een webshop met tal van producten zoals boekenleggers, stickers en ‘losse’ Bijbelboeken (Johannes en Lukas). De activiteiten zijn gebundeld in een bedrijfje dat hij samen met zijn vrouw Elza runt.
Ogenschijnlijk hebben deze activiteiten niets met elkaar te maken, vertelt Oudenampsen. Maar schijn bedriegt. Alle producten en diensten zijn bedoeld om het Evangelie te verspreiden. „De kaarten, de brochures: we sturen allemaal kleine boodschappertjes het land in.”
De nieuwssite christelijknieuws.nl ondersteunt de activiteiten. Oudenampsen registreerde de website in 2004. „Voor een andere website van mij maakte ik al een paar jaar nieuwsberichten. Als je dat doet, ontdekte ik, heb je publiek. Als je een winkel begint, moet je op een plek zijn waar mensen zijn. Online boekenleggers verkopen werkt niet als er geen publiek is.”
Het plan werkte. „Ik kreeg steeds meer persberichten toegestuurd. In die tijd was er eigenlijk nog niets. Geen CIP, geen Cvandaag en noem maar op. Alleen Alpha Online is, denk ik, in dezelfde tijd ontstaan.”
Filter
Oudenampsen –werkzaam bij een reclamebureau– vormt in zijn eentje de redactie. „Ik krijg iedere dag veel persberichten toegemaild en maak daar dan een selectie uit. Zelf schrijven doe ik wat minder. Ik ben meer een doorgeefluik. Wel bezoek ik veel bijeenkomsten: een open dag van de ChristenUnie bijvoorbeeld, of een concert.”
De foto’s op de website zijn grotendeels van hemzelf en van een schoonzoon die fotografeert.
Iedere dag probeert Oudenampsen enkele nieuwsberichten te plaatsen. „Op sommige dagen zijn het er tien, op andere is het er maar één. Ons bedrijfje is niet louter commercieel, dat is een voordeel. Ik kan het werk ook even laten rusten.”
„Echt journalistiek” is zijn werkwijze niet, zegt hij zelf. „Omdat ik een filter gebruik. Ik probeer de negativiteit eruit te halen. Als ik een bijeenkomst bijwoon en ik vind een onderdeel van het programma niet geweldig, dan ga ik daar niet over schrijven. Ik wil de positieve kant laten zien, zelfs als de gebeurtenis zo dramatisch is als wat. Als er ergens een aardbeving is geweest, bericht ik over noodhulpacties en vraag mensen de slachtoffers te helpen. Niet om de waarheid geweld aan te doen, maar om te laten zien hoeveel goed werk er door de hulporganisaties wordt gedaan. Bedenk al wat rein is, wat lieflijk is, welluidend… ken je die Bijbeltekst? Dat is wat ik met christelijknieuws.nl wil doen. Als je meer bezoekers wilt, moet je het niet zo doen.”
Oudenampsen schat dat per dag tussen de 2000 en de 3000 mensen zijn site bezoeken, de gebruikers van zijn apps en andere toepassingen niet meegerekend.
Op de website tref je hier en daar ook berichten aan die niets met geloof, kerk of christenen te maken hebben. Over het gebruik van een elektrische auto bijvoorbeeld. „Inderdaad valt dit niet direct onder christelijk nieuws te scharen. Alhoewel, de zorg voor het milieu hoort bij een christelijk leven. Mijn persoonlijke belangstelling speelt ook een rol. En, niet te vergeten: de wereld is groter dan onze subcultuur.”
serie Kerknieuws online
Dit is het vijfde deel in een serie over websites die nieuws brengen over het kerkelijk leven in Nederland. Volgende week dinsdag deel 6.