Randstad kiest drie manieren van groei
„Het is weer tijd om de horizon eens te verbreden”, vindt B. Noteboom. De bestuursvoorzitter van Randstad ziet de toekomst „met optimisme en vertrouwen” tegemoet.
Bij de presentatie van de jaarcijfers kon het uitzendconcern woensdag mooie cijfers bekendmaken. Dankzij een goed vierde kwartaal van 2003 steeg de totale jaarwinst met 36 procent tot 77,1 miljoen euro netto.
Toch liep de omzet over het gehele jaar licht terug. Met 5,26 miljard euro lag hij een procent lager dan die over 2002. Met andere woorden, de winst komt vooral uit besparingen. De markt voor uitzendkrachten is nog steeds niet helemaal op peil.
Omdat de concurrenten van Randstad naar verhouding nog meer omzet moesten inleveren, kon het concern toch melding maken van een uitbreiding van het marktaandeel. Zo wist de nummer vier in grootte ter wereld de schade in het vierde kwartaal op de slechte Nederlandse markt te beperken tot een omzetdaling van 3 procent. De gemiddelde krimp in de sector bedroeg 9 procent.
In de verschillende landen waarin Randstad actief is, verschilt het beeld nogal. Waar behalve Nederland, goed voor 39 procent van de omzet, ook het Verenigd Koninkrijk teleurstelde, lieten Duitsland, Spanje en Italië groeicijfers zien van respectievelijk 11, 14 en 32 procent. In de Verenigde Staten, waar Randstad 20 procent van de omzet realiseert, kwam de groei uit op 2 procent. Tenminste, gecorrigeerd voor het dollareffect.
Noteboom zegt de groei op drie manieren te willen voortzetten. „Door uit te breiden in nieuwe geografische gebieden. Door het lanceren van nieuwe producten en diensten. En natuurlijk door een verdere toename van marktaandeel in gebieden waar wij al actief zijn.”
Om eerst op het laatste in te gaan, doordat Randstad de schulden nagenoeg heeft weggewerkt, komt er weer ruimte voor een actief overnamebeleid.
Dan de nieuwe gebieden waar Randstad wil groeien. Die liggen in de eerste plaats in Midden- en Oost-Europa. Met de aanstaande toetreding van nieuwe lidstaten tot de Europese Unie acht Noteboom het een logische ontwikkeling dat ook Randstad de aandacht verlegt. Met name Polen is in beeld. Een vestiging in Warschau moet de opmaat vormen tot een nieuw, landelijk netwerk. Overnames zijn niet uitgesloten, maar daarover geen mededelingen.
In de tweede plaats richt Randstad de blik op het Verre Oosten, in het bijzonder op Japan. Op termijn heeft dat land, waar het concern samenwerkt met Pasona, volgens Noteboom enorme mogelijkheden. Aanstaande veranderingen in de wetgeving maken het gemakkelijker op deze markt te opereren.
Een ander middel om te groeien is het lanceren van vernieuwende producten en diensten. Zo ziet Randstad goede marktkansen op het terrein van personeel en organisatie. Traditioneel geen markt voor uitzendkrachten, maar Noteboom verwacht dat het bedrijfsleven zeker interesse zal hebben voor een nog te ontwikkelen „human resource-product.”
Verder wil Randstad meer nadruk leggen op bepaalde specialistische segmenten. De huidige 21 procent omzet uit activiteiten in de gezondheidszorg, callcenters, transport en logistiek en onderwijs moet 30 procent worden, stelt Noteboom. Yacht, het bedrijfsonderdeel dat zich op het zogeheten professionalssegment richt, is „gelukkig eindelijk winstgevend.”
Concrete verwachtingen om de aangekondigde groei extra cachet te geven, heeft Randstad alleen voor de korte termijn. „Wij kunnen een week of vijf, zes vooruitkijken”, stelt financiële topman R. van de Kraats. Die periode ziet er redelijk uit. Voor de rest van het jaar is het gewoon hard werken. „Het heeft weinig zin nu al stoer allerlei dingen te gaan roepen.”