Economie

Sloop asbestschip Sandrien in zicht

De sloop van het asbestschip Sandrien in de haven van Amsterdam is in zicht nu de gemeente en het Rijk er geld voor op tafel leggen.

ANP
19 February 2004 09:40Gewijzigd op 14 November 2020 00:58

De gemeente, het ministerie van VROM en Rijkswaterstaat betalen elk eenderde van de sloopkosten tot een maximum van 1 miljoen euro. De partijen proberen wel de kosten te verhalen op scheepseigenaar Upperton Ltd. uit Mauritius, aldus de gemeente Amsterdam gisteren.

De Sandrien ligt weg te roesten in de haven van Amsterdam nadat het schip begin 2001 aan de ketting was gelegd. De tanker stond toen op het punt naar India te varen, maar milieuorganisatie Greenpeace constateerde dat het schip vol met asbest zat. Toenmalig minister Pronk van Milieu wilde voorkomen dat arbeiders, vaak kinderen, het schip op een Indiaas strand zouden slopen en met de schadelijke stoffen in aanraking zouden komen.

De drie overheidspartijen denken dat 3 miljoen euro genoeg moet zijn voor de sloop. Eind 2002 moest de gemeente met tegenzin al 150.000 euro uittrekken voor het reinigen van de zwaar verontreinigde Sandrien. Dat was drie keer zo veel als verwacht. Het dichten van een lek kostte meer tijd en er kwamen meer lekken aan het licht.

De gemeente verwacht dat de sloop na de zomer kan beginnen. Sloopbedrijven kunnen de komende tijd offertes indienen. Ook het Amsterdamse bedrijf Shipdock, waar de Sandrien ligt, brengt een offerte uit. „Het is zeer welkom als het schip wordt opgeruimd. Indirect kost het ons geld”, aldus directeur R. de Vlieger.

Amsterdam zit ook nog opgescheept met een ander probleemschip, de Otapan uit Mexico. Medio 2001 trof de Inspectie Milieuhygiëne 26 ton asbest aan op het schip, dat al twee jaar in Amsterdam-Noord in de haven lag. Het ministerie van VROM schoot toen de kosten van een sanering van het schip (circa 450.000 euro) voor.

Op initiatief van staatssecretaris Van Geel van Milieu heeft een laatste poging plaats om de Mexicaanse overheid te overreden de Otapan naar Mexico te laten vervoeren en het schip daar op verantwoorde wijze te slopen. De gemeente verwacht echter dat dit schip uiteindelijk in Amsterdam moet worden gesloopt. Ook deze tanker ligt in de haven van Shipdock.

Het is nog onduidelijk wie hierbij voor de kosten opdraait. Wethouder Van der Horst (Haven) wil een draaiboek als dergelijke probleemschepen in de toekomst Amsterdam aandoen. „Het is niet te verkopen dat de havenbeheerder hiervoor gedeeltelijk moet opdraaien.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer