Binnenland

Hefbrug Waddinxveen blijft heikel punt voor automobilisten

Een werkschip met twee hoge palen ramde op 21 april de hefbrug van 
Waddinxveen. Gevolg: het zwaar beschadigde brugdek is afgevoerd en chauffeurs uit het dorp moeten –opnieuw– om­rijden of de fiets pakken.

­Gerco Verdouw
1 May 2015 22:47Gewijzigd op 15 November 2020 18:38
Het beweegbare deel van de hefbrug van Waddinxveen is afgevoerd voor reparatie. Fietsers en wandelaars maken gebruik van het inderhaast opgetrommelde pontje Paddegat III van kapitein Homes. beeld RD
Het beweegbare deel van de hefbrug van Waddinxveen is afgevoerd voor reparatie. Fietsers en wandelaars maken gebruik van het inderhaast opgetrommelde pontje Paddegat III van kapitein Homes. beeld RD

De monumentale brug over de Gouwe, gebouwd in 1936, is gerust een hoofdpijndossier te noemen. Grootste frustratie is dat het gevaarte voor elk bootje omhoog­gaat, zodat er files ontstaan. Dat is al zo als alles naar behoren werkt. Maar daarnaast zijn er nog tal van incidenten, waardoor de brug langere tijd niet te gebruiken is.

Vooral in 2011 was het raak. Twee keer viel het brugdek naar beneden, waarna het verkeer gestremd was. In het voorjaar en de zomer van 2012 werd de karakteristieke hefbrug grondig gerenoveerd. Vijf maanden lang kon er in Waddinxveen geen auto de Gouwe over. Fietsers en wande­laars mochten gratis van een pontje gebruikmaken.

En nu, precies drie jaar later, is het weer mis. Na de aan­varing van 21 april is de hefbrug opnieuw onbruikbaar. „Naar verwachting twee maanden, maar in het slechtste geval kan het oplopen tot vier maanden”, zegt een woordvoerder van de provincie Zuid-Holland, eigenaar en beheerder van de brug. Wie de veroorzaker is van de aanvaring, de schipper of de brugwachter, wordt door de politie onderzocht.

Kapitein Kees Homes van het inderhaast opgetrommelde pontje Paddegat III –voor voetgangers en fietsers– heeft er zo zijn gedachten over. „De brug ging al naar beneden toen de ponton er nog niet helemaal onderdoor was.”

Niet zo blij

Het probleem is volgens de ervaren schipper dat de brug op afstand wordt bediend vanuit 
Alphen aan den Rijn. „Met camera’s kun je wel zien wat er voor en achter de brug gebeurt, maar niet wat er onder de brug aan de hand is.” Maar Homes en zijn maat Koos Toet klagen niet. „De een z’n dood, is de ander z’n brood”, lacht Toet.

Ondernemers in de buurt van de hefbrug zijn echter niet zo blij met opnieuw een maandenlange afsluiting. „De vorige keer hadden we duidelijk minder klandizie”, zegt de eigenaar van een Grieks restaurant langs de Gouwe. Het cafetaria er vlakbij merkt al dat er minder klanten komen. „De straat is afgesloten, dus klanten keren om en gaan ergens anders patat halen.”

Voorzitter Henk de Bas van de OndernemersVereniging Waddinx­veen heeft zorgen over het nieuwe hefbrugdebacle. „Zeker als de brug vier maanden dicht blijft, lijden ondernemers absoluut forse omzetschade. De vorige keer is die schade trouwens keurig gecompenseerd.”

De Bas wil dat er snel een brugwachter terugkeert. Voor de lange termijn moet er een andere oplossing komen. „Als geboren en getogen Waddinxvener mag ik het misschien niet zeggen, maar wat mij betreft verdwijnt die hele brug. Ik heb er helemaal niets mee.”

De Bas heeft het actiecomité ”Stop de hefbrughorror” op zijn hand. Mede-initiatiefnemer Johnny Dake: „Het belang van de inwoners en omwonenden krijgt echt onvoldoende aandacht. Het beleid van de provincie Zuid-Holland is vooral gericht op de belangen van de scheepvaart, vanwege het geld dat hiermee gemoeid is. Maar het openen van de brug levert forse problemen op voor de doorstroming van het verkeer: Waddinxveen loopt volledig vol 
– nota bene tijdens de spitsuren.”

Rijksmonument

Een klapbrug of –nog beter– een tunnel is volgens de initiatief­nemers een veel betere oplossing. „Als dat op korte termijn niet te realiseren is, vinden we dat de hefbrug tijdens spitstijden niet open mag. Zeker niet voor de pleziervaart.”

Maar niet iedereen is voor verandering. Waddinxvener G. Naaktgeboren (77) staat te kijken naar de werkzaamheden en moet er niet aan denken dat de hefbrug verdwijnt. „Dat kan niet eens, want het is een rijks­monument. Als ik weg ben geweest en we komen bij Gouda de A12 af, zien we de brug al. „Moeders, we zijn weer bijna thuis”, zeg ik dan tegen mijn vrouw.”

Wethouder C. de Jong (Verkeer) zegt dat gemeente Waddinxveen 1 ton beschikbaar heeft om de doorstroming rond de hefbrug te optimaliseren. „Fysiek is er nauwelijks ruimte voor een nieuwe 
of bredere brug, dus we zoeken op­lossingen in het beter benutten, slimmer informeren en slimmer sturen van het verkeer over de beschikbare wegen.”

Zo staat er sinds enkele maanden een dynamisch route-informatiepaneel (DRIP) bij de snelweg dat aangeeft wanneer de hefbrug openstaat. De Jong: „Het verkeer heeft daar de keuze om via de Coenecoopbrug naar Waddinxveen te rijden. Het aantal route-informatiepanelen kan worden uitgebreid.”

Altijd druk

Daarnaast is de provincie bezig met het ontwikkelen van een app voor de pleziervaart, waarop wordt aan­gegeven wanneer bruggen opengaan. Pleziervaarders kunnen dan anticiperen op de geplande openstellings­tijden.

De Jong: „Verder moeten we wel realistisch zijn. De wegenstructuur rond de hefbrug zal altijd druk blijven. De keuze van de verkeersdeelnemers zelf speelt ook een rol. Ze kunnen wellicht kiezen om op een andere manier, via een andere route of op een minder druk tijdstip te reizen. Kortom: ook de weggebruikers zelf kunnen helpen om de drukte te beperken.”

Forens Peter van den Hil (37) zag daar deze week al een mooi voorbeeld van: „Bij de sportschool aan de overkant van de Gouwe parkeren normaal gesproken veel auto’s, maar de laatste dagen staan er vooral veel fietsen. Ook om naar mijn werk in Bodegraven te gaan, is de fiets in het voorjaar en de zomer een prima en een gezonde optie.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer