Consument bezuinigt in supermarkt
Consumenten doen het in de supermarkten nog rustiger aan dan al verwacht.
In de eerste zeven weken van 2004 is de omzet ten opzichte van het jaar ervoor met 0,7 procent gedaald tot 3,35 miljard euro. Deze omzet ligt lager dan de verwachting, aldus marktonderzoeksbureau GfK dinsdag.
Ten opzichte van de eerste zeven weken van 2003 is de omzet in totaal ongeveer 100 miljoen euro lager. Dat heeft niet alleen te maken met de prijzenslag die sinds oktober vorig jaar woedt in de supermarktwereld, maar in de eerste weken van het nieuwe jaar houden consumenten traditioneel de hand op de knip.
Volgens het marktonderzoeksbureau gaan consumenten wel vaker naar de supermarkt toe, alleen kopen ze minder. In vergelijking met een jaar eerder werden er 4 procent meer winkelwagentjes afgerekend. Alleen waren die wagentjes 5 procent minder gevuld. De gemiddelde prijs per klant kwam uit op 19,45 euro in vergelijking met 20,43 euro een jaar eerder.
Volgens GfK hebben de discounters zoals Aldi en Lidl wel iets marktaandeel verloren in vergelijking met vóór de prijzenslag, maar de wijzigingen zijn tot nu toe vrij beperkt.
In oktober vorig jaar zette marktleider Albert Heijn de prijzenslag in door een hele reeks aan artikelen blijvend in prijs te verlagen. De andere supermarkten volgden om hun prijsverschil met de marktleider concurrerend te houden. Per saldo kunnen consumenten nu goedkopere producten kopen.