Nederlandse banken succesvol bij aanpak cybercrime
AMSTERDAM. Door intensief met elkaar samen te werken hebben Nederlandse banken de schade door oplichtingstrucs met betaalpassen, creditcards en internetbankieren in twee jaar tijd fors weten terug te dringen. De aanpak is zo succesvol dat instellingen in het buitenland de methode kopiëren.
Dat meldde Het Financieele Dagblad (FD) vrijdag op basis van een rondgang langs hoofdrolspelers in de digitale veiligheid van de financiële sector.
In 2012 bereikte de schade door fraude in het Nederlandse betalingsverkeer een recordhoogte van 82 miljoen euro. Volgens de krant was dat vorig jaar teruggebracht naar ongeveer 17 miljoen.
Deze ontwikkeling staat in schril contrast met die in het buitenland. Wereldwijd stijgen de problemen door cybercrime explosief. Het FD citeert een expert uit de Londense City, het hart van de internationale financiële wereld. Die zei onlangs dat digitale fraude de samenleving inmiddels meer geld kost dan drugscriminaliteit.
Wat Nederland uniek maakt is de bereidheid van banken om gevoelige informatie over cybercrime met elkaar te delen. „Banken hebben besloten niet te concurreren op veiligheid”, zegt Gijs Boudewijn, adjunct-directeur van koepelorganisatie Betaalvereniging Nederland, in het FD.
Ook het openbaar ministerie en de politie zijn bij de samenwerking betrokken, zodat criminelen vaker worden opgespoord. Die waarschuwen elkaar voor Nederland, want „daar valt nu even niets te halen”, aldus Ronald Prins, directeur van beveilingsbedrijf Fox-IT. Volgens hem hebben banken uit onder meer Amerika, Scandinavië en Azië belangstelling voor de Nederlandse aanpak.