Strijd om Duitse tol nadert climax
De strijd tussen de Duitse regering en het bedrijvenconsortium Toll Collect over de tolheffing op vrachtvervoer op Duitse autosnelwegen nadert zijn hoogtepunt.
Minister van Verkeer, Stople, sprak maandagavond enkele uren met vertegenwoordigers van Toll Collect in een laatste poging de impasse te doorbreken, zo meldden de Duitse televisiezenders ZDF en ARD.
Centrale vraag in die onderhandelingen is of het ministerie van Verkeer het contract voor het innen van de tol door Toll Collect beëindigt of niet. Aanleiding voor de ruzie is de weigering van het consortium de volledige verantwoordelijkheid op zich te nemen voor gederfde inkomsten als het systeem van tolheffing tijdelijk niet werkt.
De invoering van het omstreden tolproject is al een aantal keren uitgesteld omdat de computers van het registratiesysteem het vaak lieten afweten. In eerste instantie had de tolheffing eind augustus moeten ingaan. De Duitse overheid mist door het uitstel maandelijks een bedrag van 156 miljoen euro. Het ministerie wil nu met het bedrijvenconsortium praten over een vergoeding voor de gemiste inkomsten.
Mocht het systeem eind 2004 nog niet operationeel zijn, dan zou het ministerie van Verkeer een slordige 2,8 miljard euro mislopen. Als de Duitse regering besluit het contract op te zeggen, duurt het nog jaren voordat een nieuw systeem van tolheffing kan worden ingevoerd.
Als de tolheffing wordt ingevoerd, dan kost dat de Nederlandse transporteurs volgens de vervoerdersorganisatie TLN op jaarbasis circa 115 miljoen euro. TLN verwacht overigens niet dat Duitsland de tolheffing in het derde kwartaal van 2004 kan invoeren, zoals eerder aangekondigd.