„NN schikte met politie wegens fouten”
DEN HAAG (ANP). De Consumentenbond suggereert ten onrechte dat een groep politieambtenaren met een woekerpolis van Nationale-Nederlanden (NN) een betere compensatieregeling heeft gehad dan andere klanten. Het gaat hier echter om een schikking die werd getroffen omdat er door NN fouten waren gemaakt. Dat zei een woordvoerster van NN woensdag.
De Consumentenbond en claimorganisatie Wakkerpolis onthulden dinsdagavond dat honderden en mogelijk duizenden politiemensen in 2011 een veel hogere compensatieregeling kregen dan honderdduizenden andere klanten met een soortgelijke beleggingsverzekering. Hierover sloot de verzekeraar een akkoord met de Nederlandse Politiebond.
Volgens de woordvoerster besloot NN tot een schikking omdat „er door ons fouten waren gemaakt”. Die betroffen „onhandige uitspraken” van een toenmalige medewerker van NN en de tussenpersoon „over de verwachte opbrengsten” van de beleggingsverzekeringen. De vergelijking met de compensatieregeling die NN trof met alle andere klanten gaat volgens haar mank. „Dit is een apart geval.”
De Consumentenbond bestrijdt dat. Dergelijke onhandige uitspraken zijn volgens de organisatie tegen veel meer klanten gedaan. „Het was eerder regel dan uitzondering.”
Directeur Bart Combée van de Consumentenbond vindt de handelwijze van NN onacceptabel. „Honderdduizenden consumenten zijn door NN afgescheept met geen of een schamele compensatie. Een groep politieambtenaren krijgt achter de rug van de rest van de klanten om echter wel waar ze recht op hebben. NN creëert zo een enorme rechtsongelijkheid”, aldus Combée.
De Consumentenbond bereidt samen met Wakkerpolis een collectieve procedure voor tegen de verzekeraar om een hogere vergoeding te krijgen. Daarin zal „deze ongelijke behandeling” aan de orde worden gesteld, aldus advocaat Adriaan de Gier van Wakkerpolis.
De Tweede Kamer praat woensdag over de woekerpolissen.