Binnenland

Directeur RET Rotterdam voorspelt banenverlies

Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET zit in de hoek waar de klappen vallen. Door uitvoering van de Wet Personenvervoer, waardoor vervoerbedrijven voor 2008 moeten verzelfstandigen en marktconform moeten werken, dreigt verlies van enkele honderden banen. Dat zei vrijdag directeur R. Clayden.

ANP
13 February 2004 16:32Gewijzigd op 14 November 2020 00:57

De RET krijgt van het Rijk flinke bezuinigingen opgelegd. Vorig jaar ging dat om 13 miljoen euro, een korting van het kabinet Balkenende I. Volgens Clayden wacht dit jaar nog een nieuwe bezuiniging van 4 miljoen euro van het huidige kabinet.

Verder worden vanaf 2005 de subsidies voor het openbaar vervoer volgens een nieuw systeem verdeeld. Ook daardoor loopt de RET „enkele miljoenen" mis, aldus Clayden. Volgens de directeur zou de verzelfstandiging tot verlies van circa vierhonderd banen kunnen leiden.

De eerste bezuinigingsronde leidde tot het voorstel om de dienstregeling in te krimpen. Metro’s, trams en bussen beginnen ’s ochtends een half uur later en keren ’s avonds een uur eerder terug naar de remise. Deze maatregel moest 1 maart ingaan, maar werd na protesten van onder meer horeca, bedrijven en zorginstellingen uitgesteld tot 24 mei.

De gemeente Rotterdam drong bij de stadsregio aan op het uitstel en betaalt daarvoor de kosten, ongeveer 2 miljoen. Volgens Clayden is jaarlijks tussen de 7 en 8 miljoen euro extra nodig om de oude dienstregeling in stand te houden. Als de lijnen wel ’uitdunnen’ kost dat 150 banen, die volgens natuurlijk verloop zullen verdwijnen.

De andere bezuinigingen zijn nog niet in de voorstellen verwerkt. De RET wacht daarom nog hete onderhandelingen met de bonden, verwacht Clayden. Het ov–bedrijf kreeg deze week een poederbrief op de mat, vermoedelijk van een boze klant die wilde protesteren tegen de bezuinigingen. De inhoud (schelpenzand) was ongevaarlijk, maar de directeur is toch geschrokken van de bedreiging. „Het wekt verbazing, omdat de stadsregio onze opdrachtgever is. Zij bepaalt hoe en hoeveel wij rijden."

De RET heeft tot slot nog een gat in de begroting van 3,8 miljoen euro vanwege extra inzet van conducteurs voor verhoging van de veiligheid. Mogelijk betaalt de gemeente dat bedrag. „Daarover zijn we in onderhandeling", aldus Clayden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer