„Preventie is ook een van onze taken”
Leerlingen die eerlijk zeggen dat ze met elkaar naar bed gaan. Meisjes die vertellen dat ze seksuele handelingen moeten verrichten bij jongens. Leerlingenbegeleider en vertrouwenspersoon Dicky Palland van het Van Lodenstein College in Amersfoort: „Wat in de wereld te koop is, gebeurt ook op reformatorische scholen.”
Het seksistische taalgebruik van sommige leerlingen vormde voor het Van Lodenstein College de directe aanleiding om dit schooljaar een project over seksualiteit te starten. Palland: „Als docenten horen we soms dingen, dat we tegen elkaar zeggen: We snappen niet waarover de leerlingen het hebben.”
Aan de hand van een aantal anonieme concrete voorbeelden heeft Palland met een aantal collega’s de problematiek grondig besproken. „Die voorbeelden liegen er niet om. We moeten iets doen in de hoop dat leerlingen veel leed bespaard blijft.”
Het project dat het Van Lodenstein College dit seizoen voor het eerst is gestart, richt zich op alle derdeklassers en heeft als thema ”Respect voor jezelf en de ander”. Palland: „In kleine groepjes denken leerlingen tijdens mentoruren na over deelthema’s als surrogaatliefde, taalgebruik, zelfvertrouwen en pornografie. Ook zijn er speciale lessen bij godsdienst, biologie, geschiedenis en maatschappijleer. De vmbo-leerlingen hebben volgende week een studiemiddag, waarbij ook externe deskundigen van bijvoorbeeld Eleos aanwezig zijn. De havo- en vwo-groepen volgen een maand later. Aan het eind krijgen alle leerlingen een bundel door henzelf geschreven opstellen en artikelen mee naar huis.
We hebben eerst een avond georganiseerd voor de ouders. Bijna niemand is meer bang dat we slapende honden wakker maken. Preventie is ook een van onze taken en daarom ben ik zo blij met dit project. We willen graag een veilige school.”
Mede om die reden is Palland al meer dan zes jaar een van de twee vertrouwenspersonen op de school. „En we hebben wel degelijk werk.” Bovendien is ze leerlingenbegeleider, waar ze haar handen vol aan heeft.
Palland hoopt dat leerlingen door het project ongewenste intimiteiten sneller afwijzen en nare ervaringen eerder aan anderen vertellen. „Er is genoeg openheid over de vraag wat wel en niet mag. Daar kunnen we hele discussies over voeren. Maar als je vraagt: Hoe ver ga jij? dan wordt het stil.”