Economie

KPN haalt meer snelheid uit telefoonlijn

AMSTERDAM (ANP). KPN verwacht zijn aanbod van snel internet flink uit te kunnen breiden door verbeteringen op de telefoonlijn. Het telecombedrijf gaf woensdag aan dat de kwaliteit van het internet via het traditionele kopernetwerk daardoor verbetert.

1 April 2015 16:23Gewijzigd op 15 November 2020 17:51
KPN. beeld ANP
KPN. beeld ANP

KPN wil vaste en mobiele toepassingen zo veel mogelijk koppelen en in elkaar laten overlopen. Zo kan er dan thuis mobiel worden gebeld via de wifi-aansluiting en kunnen op de mobiele telefoon programma’s worden bekeken die thuis via het tv-kastje van KPN zijn opgenomen.

De hogere snelheden zijn niet direct noodzakelijk voor de toepassingen die nu worden gebruikt. Ze moeten er vooral voor zorgen dat het KPN-netwerk ook in de toekomst toereikend is om aan de explosieve groei van de vraag naar data te kunnen voldoen. De verbeteringen moeten KPN ook in staat stellen de concurrentie met het fusiebedrijf van UPC en Ziggo vol te houden. De kabelaars zijn samen de marktleider op het gebied van breedband in Nederland.

KPN is onlangs begonnen met het opkrikken van de snelheid en de betrouwbaarheid van het internet via de telefoonlijn. Nu kan de helft van de huishoudens met een KPN-aansluiting een snelheid van minstens 100 megabit per seconde (Mbps) halen; dat moet eind volgend jaar voor 85 procent van de huizen gelden. Voor 70 procent van de huizen wordt dan op minstens 200 Mbps gemikt. Met nieuwe technologie kan de downloadsnelheid volgens het bedrijf zelfs verder omhoog, naar 400 Mbps.

De verbeteringen worden onder meer mogelijk gemaakt door de combinatie van glasvezel en het kopernetwerk die KPN kan maken. Daarbij verloopt het verkeer tot aan de verdeelstations in woonwijken via glasvezel, waarbij het laatste stukje naar de huizen via de telefoonlijn loopt. De komende tijd gaat KPN duizenden straatkastjes aanpakken om de nieuwe technologie te installeren.

KPN verwacht zijn marktaandeel op het gebied van breedband dankzij de innovaties weer te kunnen laten groeien. Daarbij wordt op „langere termijn” gemikt op een aandeel van 45 procent, zei KPN-bestuurder Joost Farwerck. Nu bedient KPN ongeveer 40 procent van die markt. Dat aandeel nam de afgelopen jaren af, maar vorig kwartaal vertoonde het klantenbestand een duidelijke groei, benadrukte Farwerck.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer