Bijzonder beheer roept vraagtekens mkb’ers op
AMSTERDAM (ANP). Banken schieten tekort bij de informatievoorziening voor ondernemers die niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Dat concludeert toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) donderdag na onderzoek naar de afdelingen bijzonder beheer bij de grote kredietverstrekkers ING, Rabobank, ABN AMRO en Deutsche Bank.
Volgens de AFM weten ondernemers die in een traject van bijzonder beheer terechtkomen, niet genoeg wat hun te wachten staat. Daarnaast lopen de verwachtingen van ondernemers, vooral in het midden- en kleinbedrijf (mkb), en de banken over het doel van bijzonder beheer nogal uiteen.
De financiële waakhond ontving vele klachten van ondernemers over de overdracht naar bijzonder beheer. Onder meer de benadering door de banken liet te wensen over, evenals de maatregelen die worden genomen. Daarnaast zouden de banken onvoldoende bereid zijn kredieten te blijven verstrekken.
Volgens de AFM moeten de banken zich beter inleven in klanten, en meer rekening houden met de herstelmogelijkheden van ondernemingen. De toezichthouder vindt overigens niet dat banken ondernemers te snel in het ‘beklaagdenbankje’ zetten, of dat kredietrelaties te snel worden verbroken. Ook zouden de banken niet te snel op een faillissement aansturen.
De betreffende instellingen hebben de AFM inmiddels beterschap beloofd. „Als Rabobank zijn we ons terdege bewust van de noodzaak om nog duidelijker met klanten te communiceren en ook om dit zorgvuldig vast te leggen”, stelt Rabobank-bestuurslid Rien Nagel in een reactie. Ook ING erkent dat misverstanden over bijzonder beheer voorkomen kunnen worden door betere communicatie. De bank zegt continu te werken aan mogelijke verbeteringen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) biedt het AFM-rapport daarvoor waardevolle aanbevelingen.
De toezichthouder zal blijven controleren of de kredietverstrekkers zich ook aan hun woord houden.