„Schiphol moet goedkoop blijven”
Schiphol moet goedkoper blijven dan andere Europese luchthavens.
Dat heeft staatssecretaris Schultz van Haegen woensdag gezegd. Als Schiphol niet goedkoper is dan de concurrentie, zal de nationale luchthaven haar vooraanstaande positie kwijtraken.
Schultz zei dat in Den Haag tijdens een bijeenkomst van de Stichting Verenigde Nederlandse Lucht- en Ruimtevaart. Uit een onderzoek is vorige week gebleken dat Schiphol wat heffingen betreft nog relatief goedkoop is, maar dat die de laatste jaren sterker dan elders zijn gestegen.
De bewindsvrouw schrijft die relatief grote stijging toe aan de veiligheidskosten en de maatregelen om geluidsoverlast tegen te gaan. Ze waarschuwde dat de op Schiphol gehanteerde regels niet moeten leiden tot een zwakkere internationale positie van de luchthaven.
De sector maakt zich grote zorgen om de toekomst van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR). Bij het NLR werden vorig jaar 175 van de 840 banen geschrapt. De staatssecretaris daagde het bedrijfsleven uit mee te betalen aan de redding van het kennisinstituut.
Volgens prof. ir. B. Vogelesang van de TU Delft heeft de wankele positie van het laboratorium tot gevolg dat Nederland niet in staat is een vervolg te geven aan het zogeheten glare-project. Glare is een in Nederland ontwikkelmateriaal dat een essentieel onderdeel is van het nieuwste vliegtuig, de A380, van Airbus.
De A380 wordt het grootste passagierstoestel uit de geschiedenis. Ook andere vliegtuigbouwers hebben belangstelling voor het materiaal, waarvan de ontwikkeling twintig jaar heeft gevergd. Momenteel wordt, aldus emeritus hoogleraar Vogelesang, echter in Spanje met EU-gelden gewerkt aan een alternatief voor het lichtgewicht materiaal, dat uit lagen aluminium en glasvezel bestaat.