Verschillende apostelen waren martelaren (II)
Sinds de kruisiging van de Heere Jezus zijn enkele tientallen miljoenen christenen martelaar geworden omwille van hun geloof. Over wie gaat het? Vandaag de apostelen (II).
De apostel Petrus ondergaat de kruisdood, stellen de meeste bronnen. Of dat in Rome of in Jeruzalem is gebeurd, is niet helemaal duidelijk. Op eigen verzoek wordt hij met het hoofd naar beneden gekruisigd, omdat hij het zich niet waardig acht op dezelfde manier als zijn Zaligmaker gekruist te worden.
Ook de apostel Andreas sterft aan een x-vormig kruis. Daarom heten de kruizen bij overwegen nog altijd Andreaskruisen. De kruisiging gebeurt in de stad Patras in Achaje. Hij wil niet aan eenzelfde kruis als zijn Meester sterven. Dat hij aan het kruis moet sterven, net als Christus, ziet hij als een eer.
De zendingsapostel Paulus sterft in 63 door het zwaard in Rome. Het deert hem niet. Hij weet dat de kroon der rechtvaardigheid voor hem is weggelegd.
De apostel Filippus sterft de marteldood in Hiërapolis –nu Turkije. De apostel Bartholomeüs (Nathanaël) wordt zwaar mishandeld in Groot-Armenië, gevild, ondersteboven gekruisigd en onthoofd.
De apostel Thomas verspreidt het Evangelie in India, stelt de overlevering. Hij bestrijdt er gruwelijke afgoderij. Afgodspriesters dwingen de koning daarop Thomas te laten doden. Na op gloeiende platen te zijn gepijnigd, wordt hij in een oven gegooid. Als de priesters zien dat hij nog leeft, doorsteken zij hem. Dat is dodelijk.
De apostel Mattheüs verkondigt Gods Woord in Ethiopië, zo wordt gezegd. Als daar een niet-christelijke koning op de troon komt, wordt Mattheüs vervolgd en onthoofd. De apostelen Simon Zelotes en Judas zouden in Perzië de marteldood zijn gestorven.
Over verschillende van de overige zeventig discipelen van Jezus en de navolgers van de apostelen bestaan ook verhalen dat zij de marteldood zijn gestorven. Zo zou Onesiforus aan wilde paarden zijn gebonden en zo meegesleurd of uiteengerukt zijn. En Timotheüs, de leerling van Paulus, wordt in Efeze gestenigd omdat hij de afgoderij in de stad bestraft. Over de precieze doodsoorzaak van de apostel Matthias bestaat geen duidelijkheid.
Het lijkt erop dat alleen Lukas en Johannes niet de marteldood zijn gestorven, al heeft vooral Johannes geleden onder de hand van de Romeinse overheerser.