Recensie: Panfluiten en orgel
Panfluit en orgel: een beproefd concept. Twee panfluiten en orgel: nog beproefder. Zo ook het nieuwe trio Martin Mans aan het Hinszorgel in de Martinikerk te Bolsward en de panfluitisten Liselotte Rokyta en haar leerling Carina Bossenbroek.
Ze spelen twee Roemeense suites en vijftien klassieke arrangementen. Mans glorieert in een ”Palladio” van de Brit Jenkins (origineel voor strijkorkest) en een improvisatie over ”L’amour toujours” uit een musicalfilm. Negentien keer ”PipeSound”: geluid uit pijpen.
Laat ik meteen maar vaststellen dat het verbazingwekkend is wat de dames aan muziek uit die kleine, kromme rijtjes pijpjes blazen. Rokyta is een naam op het gebied van de panfluit, evenals Noortje van Middelkoop. De twee begonnen met Martin Mans in 1995 als Trio Avanti.
In deze ”PipeSound” combineren Mans, Rokyta en Bossenbroek een uur lang mooie klankcombinaties en pakkende melodieën van internationale componisten. Het gaat om verschillende dansen als tango’s en ballades, al of niet uit filmmuziek, gearrangeerd door Rokyta of Mans. Het zijn vrolijke muziekjes waar het plezier vanaf spat. Soms met een traan, zoals in ”Tears in heaven” van de Brit Eric Clapton, in 1991 geschreven nadat zijn vierjarig zoontje uit het raam van de 53e verdieping van een wolkenkrabber was gevallen. Die wetenschap komt niet uit het nog kariger dan karige tekstboekje. Behalve de voor- en achterkant bevat de binnenkant slechts de cv’s van de musici. Naast het programma nul komma nul over de inhoud ervan. Op naar Google.
Geniet van de heerlijke PipeSoundjes, languit op de bank, met een goed glas wijn en wat chips of nootjes erbij.
PipeSound – Roemeense suites & klassieke arrangementen; STH Records (1414242); € 14,90; www.sth.nl
A. Malando / arr. L. Rokyta
K. Jenkins
Trad. / arr. L. Rokyta