Politiek

Mansveld geeft NS maximale boete

DEN HAAG (ANP). Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) legt de NS een boete van 2,75 miljoen euro op omdat het staatsbedrijf de prestatieafspraken vorig jaar onvoldoende is nagekomen. Het is de maximale boete die de bewindsvrouw jaarlijks kan opleggen.

12 February 2015 12:21Gewijzigd op 15 November 2020 16:38
Beeld ANP
Beeld ANP

Ook moet de NS een boete van hetzelfde bedrag voor 2013 definitief betalen, meldde Mansveld donderdag aan de Tweede Kamer. Die boete was eerder voorlopig opgelegd. Die zou worden kwijtgescholden als de NS de prestaties in 2014 voldoende verbeterde. Reizigers zouden dan minder moeten klagen over vertragingen en de kans op een zitplaats in de spits omhoog zou gaan. Dat is niet gebeurd.

Reizigers klaagden dat vorig jaar de kans op een zitplaats te klein was en treinen in de spits te druk. Verder wil de reiziger vaker een conducteur tegenkomen in de trein. Mansveld wil dat NS de aanpak van volle treinen „prioriteit” gaat geven. „Daar moet de NS de schouders onder zetten.”

Ook ProRail krijgt een boete. Hier gaat het om 75.000 euro omdat het spoor „door verstoringen in infrastructuur en materieel in 2014 niet voldoende beschikbaar was”. Een voorlopige boete van 1,5 miljoen die het bedrijf over 2013 was opgelegd hoeft ProRail niet te betalen.

Vanaf dit jaar kunnen beide bedrijven een veel hogere boete krijgen. De NS zal jaarlijks maximaal 6,5 miljoen euro en ProRail 2,75 miljoen moeten betalen als ze afspraken niet nakomen. Maar NS kan ook een beloning krijgen vanaf 2019 als ze de prestaties „ruimschoots” haalt.

Het aantal reizigers dat op tijd aankwam op zijn eindbestemming steeg vorig jaar naar 92,3 procent. Een jaar eerder was dat 90,5 procent. Het stelt reizigers nog niet tevreden. Wel menen ze dat de reisinformatie is verbeterd.

De NS zegt dat de prestaties vorig jaar „voorzichtig” zijn verbeterd. „Toch wordt dit door reizigers soms niet zo beleefd. Vandaar dat wij vol doorgaan met het aanpakken van minder presterende trajecten, investeringen in nieuwe treinen en het centraal stellen van de reiziger.”

Dit jaar waren er al twee grote storingen bij Utrecht Centraal waar veel reizigers hinder van ondervonden. ProRail gaat het „grondig” onderzoeken waarbij ook onafhankelijke en externe deskundigheid worden betrokken, laat Mansveld weten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer