Vedior presteert goed in vierde kwartaal
De uitzendorganisatie Vedior heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar beter gepresteerd dan verwacht. De omzet kwam uit op 1,52 miljard euro, 1 procent meer dan in het laatste kwartaal van 2002. Het bedrijfsresultaat steeg met 5 procent tot 47 miljoen euro.
Daarmee presteerde het bedrijf iets beter dan analisten van banken hadden verwacht.
Over heel 2003 kwam de omzet uit op 5,97 miljard euro, zo maakte Vedior donderdag bekend. Dat is een daling van 3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Deze daling had vooral te maken met wisselkoersverschillen tussen dollar en euro.
Het bedrijfsresultaat daalde met 2 procent tot 174 miljoen euro. Wisselkoerseffecten hadden hierop een negatief effect van 5 procent. Uiteindelijk kwam Vedior uit op een nettoverlies van 193 miljoen euro. Dat is een kleine verbetering ten opzichte van 2002, toen er een verlies van 200 miljoen euro uit de bus kwam.
Het bedrijf wist de nettoschuld flink te verminderen, van 698 miljoen in 2002 tot 587 miljoen euro een jaar later. Vedior geeft geen concrete winstverwachting voor 2004 af.
Vedior is het op twee na grootste uitzendbureau ter wereld met activiteiten in 33 landen. Bestuursvoorzitter T. Martin reageerde tevreden op de resultaten. „De prestaties van Vedior in de loop van 2003 waren zeer goed. In het vierde kwartaal verbeterden de omzet en de winst flink. Vooral december was een buitengewoon goede maand.”
In Nederland daalde de omzet van de gewone uitzendactiviteiten in het vierde kwartaal met 19 procent. In Frankrijk groeide de omzet met 3 procent. In Groot-Brittannië was de omzetgroei 8 procent. De Verenigde Staten lieten een groei zien van 1 procent, na liefst tien kwartalen van omzetdalingen.
Vedior maakte donderdag eveneens bekend twee bedrijven te hebben aangekocht. Het gaat in Australië om The Publicity Agency, dat is gespecialiseerd in marketingcommunicatie. In Frankrijk gaat het om een kleine onderneming met de naam Amplitude.