Recensie: Samenzang met Minne Veldman in de Bovenkerk
Samenzang met Minne Veldman in de Bovenkerk te Kampen doet oude tijden herleven: die van de Kamper Hogeschooldagen, met Willem Hendrik Zwart aan het Hinszorgel.
Het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Dit eerste deel van een serie van de speelman uit Urk belooft het nodige. Veel nieuws bevat deze eersteling overigens niet. Het procedé dat Veldman hier toepast is van eenzelfde grootheid als dat wat weleer de gewelven van de Bovenkerk vulde. Buitengewoon aanstekelijk worden de 400 zangers aangevuurd in negen psalmen en vijf gezangen.
De manier waarop de samenzang wordt ingeleid, is van de overbekende soort die z’n duizenden verslaat. Zo gaan dribbeltoccata’s aan de samenzang van de Psalmen 33, 68, 100 en 146 vooraf. Eveneens aan ”Daar juicht een toon”, ”Ere zij aan God de Vader” en ”Alle roem is uitgesloten”.
Veldman spreidt ook schoonheid ten toon. De voorspelen van de Psalmen 16, 130 en ”Van U zijn alle dingen” verdienen een pluim. In Psalm 130 zwijgt het orgel bij de woorden: „Wie zal dan bestaan.” Mooie gedachte.
Het begin van Psalm 56 is eveneens fraai. Jammer dat het halverwege via hop-paardje-hop naar een kookpunt toegaat. Net als bij ”Daar juicht een toon” lijkt het alsof het orgel van de muur komt. Ik heb met de arme Hinsz te doen.
De orgelbegeleiding rolt van regel naar regel. Door menig keer tussen twee coupletten flink naar omhoog te transponeren (ook een keer naar omlaag, in Psalm 146) wordt de titel van de cd wel heel letterlijk genomen: ”Hem verhogen in mijn lied”. De zangers hebben er niet de minste moeite mee.
Hem verhogen in mijn lied – Samenzang vanuit de Bovenkerk te Kampen o.l.v. Minne Veldman – deel 1; STH Records (1414102); € 15,-; www.minneveldman.nl
Minne Veldman, orgel
Minne Veldman, orgel
Minne Veldman, orgel