Uitgever PCM moet nog dit kwartaal verkocht
De verkoop van een meerderheidsbelang in uitgever PCM moet nog in het eerste kwartaal van dit jaar zijn afgerond. Deze week worden uit de ongeveer twaalf geïnteresseerden „drie tot vijf" partijen geselecteerd. Daarmee wordt verder gesproken over de overname. Dat heeft de uitgever van onder meer de landelijke kranten NRC Handelsblad, de Volkskrant, Algemeen Dagblad en Trouw dinsdag laten weten.
PCM Uitgevers doet geen mededelingen over de gegadigden die een bod hebben uitgebracht. Volgens diverse media, waaronder de kranten van PCM, zou het om buitenlandse uitgevers en financiële partijen gaan. Een van de bieders is krantenbedrijf De Persgroep samen met tijdschriftenuitgever Roularta uit België. De Persgroep kocht al eerder al een belang in de voormalige PCM–krant Het Parool.
De uitgeverij staat te koop omdat ING, Aegon en NIB van hun aandelen af willen. Zij hebben gezamenlijk een belang van 35 procent. Verder heeft de Stichting Democratie en Media, de vroegere Stichting Het Parool, ingestemd met een verkleining van haar belang van 57,4 procent.
Directeur J. Houwert van de uitgever van regionale kranten Wegener noemt het opmerkelijk dat er geen enkele Nederlandse partij bij de bieders zit. „Het lijkt erop dat het merendeel van de landelijke dagbladen kennelijk geruisloos overgaat in buitenlandse handen", aldus Houwert.
Volgens de bestuursvoorzitter moet er op zijn minst een discussie worden gevoerd over dit onderwerp. „Een product als een dagblad is toch cultuurgoed." Wegener heeft meerdere malen laten weten interesse te hebben in delen van PCM. PCM lijkt er echter vanuit te gaan dat een overname door Wegener geen goedkeuring zou krijgen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) omdat de uitgever dan een te groot marktaandeel zou krijgen. „We hebben geprobeerd mee te doen met de veiling, maar zijn niet toegelaten door de aandeelhouders", aldus Houwert.
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) deelt de mening van Houwert. „Het is toch op zijn minst opvallend dat er geen Nederlandse bedrijven hebben meegeboden", zegt secretaris H. Verploeg van de vakbond. Verploeg zegt veel vragen te hebben over de overnamekandidaten. Het Noorse Schibsted, de uitgever van een gratis krant en concurrent van Metro in Noorwegen, wordt genoemd. „Dat soort bedrijven staat er toch een beetje om bekend advertentie–inkomsten belangrijker te vinden dan redactionele inhoud."
Behalve uitgeverijen worden ook investeringsmaatschappijen genoemd als nieuwe meerderheidsaandeelhouder. „Dan is het natuurlijk helemaal afwachten wat die partijen met de kranten van plan zijn."