Voorzitter europarlement bezorgd over Ryanair
Voorzitter Pat Cox van het Europees Parlement heeft maandag in een brief aan de Europese Commissie zijn bezorgdheid uitgesproken over de aanstaande beslissing over Ryanair, de prijsvechter in de luchtvaart. Waarschijnlijk dinsdag oordeelt de commissie of de gunstige luchthavenrechten van Ryanair een vorm van verboden staatssteun zijn.
„Ik ben bezorgd dat het besluit ingrijpende gevolgen kan hebben die veel verder gaan dat het specifieke geval van het gebruik door Ryanair van de luchthaven van Charleroi", aldus Cox, die net als Ryanair uit Ierland komt.
In zijn brief vraagt Cox of de commissie wel goed de neveneffecten heeft onderzocht. Hij vreest dat een negatieve uitspraak voor Ryanair gevolgen kan hebben voor andere regionale luchthavens.
Ryanair, het bedrijf dat tickets soms voor enkele euro’s verkoopt, vliegt altijd vanaf relatief onbekende vliegvelden. Daar bedingt het bedrijf enorme kortingen en hulp bij de advertenties. Omdat de vliegvelden vaak in staatshanden zijn, zou dat staatssteun kunnen zijn. De zaak die de commissie onderzoekt, gaat om de luchthaven van Charleroi, 40 kilometer ten zuiden van Brussel. Als dagelijks EU–bestuur heeft de commissie de bevoegdheid in te grijpen.
Ryanair zelf heeft al diverse keren gewaarschuwd voor de vergaande gevolgen van een negatieve uitspraak. Het bedrijf, dat vorige week al liet weten rekening te houden met een besluit uit Brussel dat het miljoenen euro’s moet terugbetalen, vreest voor de toekomst van de hele lagekostensector. Dit weekeinde liet het weten dat de ticketprijzen omhoog moeten bij een ingreep door de commissie. In Nederland vliegt Ryanair op Eindhoven en Groningen.
Ryanair heeft nog gevraagd om uitstel van het besluit. Maar voor dinsdag is al een persconferentie gepland van bevoegd EU–commissaris De Palacio over dit gevoelige onderwerp, wat erop wijst dat er geen uitstel komt.
VVD–europarlementslid Vermeer is het met Cox eens dat de commissie rekening moet houden met de economische impuls die uitgaat van de komst van luchtvaartmaatschappijen naar kleine luchthavens. Wel vindt hij dat de voorwaarden die de ene maatschappij weet te bedingen, ook voor andere vervoerders moeten gelden.
Inmiddels vraagt ACI, de branchevereniging van vliegvelden in Europa, om duidelijke richtlijnen wat wel en niet mag van ’Brussel’.