IHC Caland boekt 46 mln. dollar winst
Scheeps- en constructiebouwer IHC Caland verwacht over 2003 een winst te boeken van 46 miljoen dollar. Dat is volgens de in oktober uitgesproken verwachtingen. De winst wordt gedrukt door een voorziening van 45 miljoen dollar voor de sluiting van scheepswerf Van der Giessen-De Noord.
Het concern heeft vrijdag bij de bekendmaking van deze voorlopige cijfers gezegd dat de uitgestelde afsplitsing van de scheepswerven van de rest van het bedrijf nu halverwege dit jaar zal plaatsvinden. Dan zal ook de sluiting van Van der Giessen-De Noord volledig zijn afgerond.
De maritieme bouwer heeft na het matige 2003 het volle vertrouwen in de markt voor dit jaar, vooral in de offshore. Het bouwt grote drijvende platforms voor de winning en opslag van olie en gas buitengaats. Er komt een aantal belangrijke projecten aan in het zuidelijk deel van de Atlantische Oceaan en in het Verre Oosten. IHC onthoudt zich van een winstverwachting, maar gaat wel uit van goede prestaties van de offshore en van de divisie die baggerschepen bouwt.
De omzet in afgeleverde opdrachten kwam uit op 1,855 miljard dollar, bijna tweemaal zoveel als in 2002. De waarde van nieuwe opdrachten beliep 1,385 miljard dollar, tegen 1,858 miljoen in 2002. Nieuwe opdrachten zijn onder meer een drijvend olieplatform voor Petrobras, verlenging van een aantal bestaande huurcontracten voor dit soort platforms, de bouw van een aantal boeien, waaraan schepen buitengaats olie kunnen overslaan en de bouw van een grote snijkopzuiger voor de Belgische baggeraar Deme.
IHC kampte het afgelopen jaar niet alleen met teruglopende investeringen in de offshore, waardoor leasecontracten voor de grote platforms uitbleven. Het bedrijf gaf tweemaal een winstwaarschuwing. De eerste als gevolg van de sluiting van de laatste grote werf, Van der Giessen-De Noord, de tweede als gevolg van technische problemen bij de uitvoering van twee offshoreopdrachten. Verder speelde de zwakke dollar het concern parten en zette ExxonMobil de geplande koop van een drijvend boorplatform om in een langere huurtermijn.
IHC is nog op zoek naar kopers voor de scheepswerven IHC Holland en De Merwede. Als die niet gevonden worden, volvoert IHC Caland zijn oorspronkelijke plan door de twee bedrijven afzonderlijk aan de beurs te noteren, oftewel af te splitsen van de offshore-activiteiten in olie en gas.
De definitieve resultaten verschijnen op 29 maart.