Pandabroodje levert 3,3 miljoen op
De verkoop van het zogeheten pandabroodje bij ruim 1000 Nederlandse bakkers heeft in vijftien jaar tijd 3,3 miljoen euro opgebracht voor het Wereld Natuur Fonds (WNF).
Prins Bernhard, oprichter van het fonds en nog steeds president van de Nederlandse afdeling, kreeg donderdag een boek waarin het succes van het broodje en de samenwerking tussen bedrijfsleven en natuurorganisatie wordt beschreven.
Het pandabroodje is een van de eerste succesvolle vormen van samenwerking tussen bedrijfsleven en hulp- en natuurorganisaties. Ver voor de trend waarin grote ondernemingen hulporganisaties opzoeken voor weldoenerij om mede hun imago op te poetsen, kwam de grondstoffenfabriek voor bakkerijen Zeelandia uit Zierikzee met een mix voor het maken van pandabroodjes. De bakkers dragen een deel van elk verkocht broodje af aan het Wereld Natuur Fonds. Al snel bracht grondstoffenfabriek voor bakkerijen Zeelandia ook andere producten onder de naam panda op de markt.
De 3,3 miljoen euro die de afgelopen vijftien jaar is bijeengebracht is onder meer gestoken in de ontwikkeling van nieuwe natuur in Nederland. Ook is geld gegaan naar behoud en bescherming van wetlands in het stroomgebied van de Zambezi in Zambia, bescherming van de koraalriffen in Kenia en de stranden in Griekenland en Turkije waar zeeschildpadden hun eieren leggen en bescherming van de berggorilla in onder meer Rwanda.