NS: Justitie vervolgt te weinig zwartrijders
Justitie pakt zwartrijders in de treinen niet hard genoeg aan. Het openbaar ministerie vervolgt te weinig mensen die zonder kaartje reizen. „Het is geen prioriteit bij justitie. Dat is een zeer kwalijke zaak voor de Nederlandse Spoorwegen”, zei F. Reitsma, directeur sociale veiligheid bij de NS, woensdag.
Zwartrijders veroorzaken bij de NS verreweg de meeste overlast. Het afgelopen jaar waren ze verantwoordelijk voor zo’n 7000 incidenten. Dat is ongeveer 60 procent van het totaal. „Het gaat maar om een kleine groep mensen. Bovendien zijn het bijna allemaal veelplegers”, aldus Reitsma op het congres Sociale veiligheid in het openbaar vervoer.
De NS heeft volgens Reitsma allerlei maatregelen genomen om geweld en vandalisme te beperken. Het is echter wel noodzakelijk dat justitie notoire zwartrijders vervolgt, anders hebben de ingrepen geen zin, stelt de directeur.
Het OM heeft zich verbaasd over de uitlatingen van Reitsma. Justitie en de NS voeren volgens een woordvoerster van justitie momenteel een proef uit om te kijken hoe zwartrijders het beste kunnen worden aangepakt. „Zwartrijden is dus wel een prioriteit”, aldus de zegsvrouw.
De NS maakt gebruik van mobiele teams die op de stations en in de treinen controleren. Ook hangen er op zestig stations camera’s en dient de NS schadeclaims in als een vandaal iets vernielt. Reitsma: „De NS doet al meer dan je van een vervoerder zou mogen verwachten.”
De directeur pleitte woensdag ook voor meer spoorwegagenten. Aanvankelijk was het de bedoeling dat er 200 agenten extra bij zouden komen. De regering heeft echter geld uitgetrokken voor slechts 51 voltijdbanen. „Die 149 anderen zijn nodig”, benadrukte Reitsma.
Hangjongeren noemde hij een probleem dat moeilijk aan te pakken is. „Een groep jongeren kan erg bedreigend zijn voor reizigers”, zei Reitsma. „Maar ze zorgen niet voor formele overlast. Ze vernielen niks. Juridisch kunnen we er dus niet tegen optreden. De NS heeft geen oplossing voor dit probleem.”