Binnenland

Foodhallen brengen speciaalzaken bijeen

ROTTERDAM (ANP). Met foodhallen in Rotterdam en Amsterdam komt er nog geen eind aan nieuwe ‘verspaleizen’ in Nederland. Ook in Eindhoven en Den Bosch zijn plannen voor dergelijke centra waar het draait om eten kopen of uit eten gaan in authentieke keukens. Ondertussen denken de stadsbesturen in Den Haag en Amsterdam na over een vergelijkbaar concept: de bouw van een markthal zoals in Rotterdam.

13 December 2014 10:08Gewijzigd op 15 November 2020 15:09

Of er je nu direct kan eten of dat je er eten koopt om er thuis iets bijzonders van te bereiden, de consument trekt sinds kort massaal naar wat in de volksmond foodhallen worden genoemd. Ze winnen volgens kenners aan populariteit omdat veel speciaalzaken zoals de bakker, slager en groenteboeren de afgelopen decennia zijn verdwenen. „Veel foodhallen worden nu een soort multi-speciaalzaak, gecombineerd met horeca. De supermarkt verdwijnt er niet door, want die blijft nodig voor de dagelijkse boodschappen”, weet Laurens Sloot, hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.

„De supermarktketens spelen al langer in op de toenemende behoefte aan authenticiteit en ambachtelijkheid. Bij een aantal concepten, zoals de Dekamarkt World of Food en de Foodmarkt van Jumbo, zie je versspecialisten weer terug op de winkelvloer. Zelfbediening raakt weer een beetje uit”, ziet Sloot. Door de opkomst van de grote supermarkten verdwenen veel speciaalzaken omdat werkende ouders door tijdgebrek op één locatie boodschappen wilden doen. „Maar dat betekende niet dat die mensen het ambacht niet waarderen. De markthal appelleert aan dat gevoel van vroeger.”

Dit foodwalhalla in Rotterdam is volgens ontwikkelaar Provast in Den Haag toch wat anders dan de verschillende foodhallen die ook in opkomst zijn. „Daarin draait het vooral om uit eten gaan, terwijl de markthal een combinatie is van horeca en wonen boven een versmarkt.” Dat is wat Amsterdam en Den Haag ook graag willen neerzetten.

Foodhallen of martkhallen, het bewijst voor Jan Willem Grievink van het kennisinstituut FoodService Institute dat het past in een nieuwe levensstijl van veel mensen. „We willen laten zien hoe we in het leven staan en daar hoort eten steeds nadrukkelijker bij.” Voor Grievink is het geen tijdelijke trend. „De foodhallen zijn prachtige plekken waar je verhalen meekrijgt over bijzondere producten die je er koopt. Je hebt daar iets geproefd en daarna gescoord in een fantastisch omgeving. Dat is wat mensen tegenwoordig willen meemaken en ervaren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer