Consument kijkt minder vaak in spiegel kapper
DEN HAAG (ANP). Consumenten gingen in het derde kwartaal minder vaak naar de kapper of kozen voor een goedkopere kapper, behandeling of product dan een kwartaal eerder. Dit was voor de derde keer op rij. Maar doordat de prijzen hoger lagen, steeg de omzet van de kappersbranche wel. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekend.
Het aantal knipbeurten en verkochte haarverzorgingsproducten daalde in het derde kwartaal met 0,2 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Consumenten waren door hogere prijzen wel meer geld kwijt aan de kapper. De omzet in de branche steeg met 0,5 procent.
Vanaf het begin van de crisis eind 2008 boekte de kappersbranche op jaarbasis alleen in 2010 nog een volume- en omzettoename.
Het aantal kapperszaken in ons land neemt al jaren toe, ondanks dat consumenten minder vaak naar de kapper gaan en beknibbelen op behandelingen en producten. Begin 2014 waren er 21.990 bedrijven actief in de kappersbranche, een stijging van ruim een kwart (27 procent) ten opzichte van 2008. Het aantal eenmanszaken nam in deze periode het meest toe.
Limburg kent relatief het hoogste aantal kappers, met 1,5 vestiging per 1000 inwoners. In de provincie Utrecht is de kappersdichtheid het laagst met 0,9 vestiging per 1000 inwoners.