Valleilijn bezwijkt onder eigen succes
De Valleilijn, van Amersfoort naar Ede, is populair. Elke dag maken 9000 reizigers gebruik van de verbinding en dat aantal groeit. Maar om die groei vast te houden, moet er meer geïnvesteerd worden.
Drie extra treinstellen worden binnenkort aangeschaft om de groei van het aantal reizigers op de Valleilijn op te vangen. Met name in de spitsuren zijn die extra treinen broodnodig.
Maar de provincie Gelderland wil dat er meer gebeurt, haar streven is dat er op de gehele Valleilijn vier treinen per uur gaan rijden. „De Valleilijn is een succes voor de 9000 dagelijkse reizigers, maar dreigt als wij niks doen, tekort te schieten. Nu al blijven er verschillende keren per week in de ochtendspits reizigers achter op de perrons”, schrijven Gedeputeerde Staten van Gelderland in een recente brief aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. „Voor een blijvend succesvolle Valleilijn is een kwartiersdienst op de hele lijn nodig.”
Barneveld-Zuid
Tussen Barneveld en Ede/Wageningen rijdt tweemaal per uur een trein. Op het traject Amersfoort-Barneveld-Centrum kan al elk kwartier in de trein worden gestapt. In februari wordt deze mogelijkheid uitgebreid tot aan het nieuwe station Barneveld-Zuid, dat dan in gebruik wordt genomen.
Gelderland vraagt mede namens de gemeenten Barneveld, Nijkerk, Amersfoort, Ede en Wageningen, de regio FoodValley, onderwijsinstelling ROC A12 (Barneveld/Ede) en reizigersorganisaties om de kwartiersdienst.
Het duurt even voordat de extra treinstellen ingezet kunnen worden. Carl Bieker, projectleider mobiliteit en openbaar vervoer, neemt aan dat de provincie Gelderland komend voorjaar besluit om financieel bij te dragen. „Anderhalf jaar later kunnen de bestelde treinstellen geleverd worden, dat wordt dan eind 2016. Voor de beoogde kwartiersdienst zijn toch extra treinstellen nodig, het is dus een goede investering.”
Zolang de treinstellen er nog niet zijn, blijft het behelpen op de Valleilijn. Connexxion zet soms in de ochtendspits reservematerieel in. „We doen verder onderzoek naar mogelijkheden zoals het spreiden van collegetijden, leren op afstand, verschillende tarieven en gratis gebruik van de openbaarvervoerfiets”, aldus Bieker.
Dubbelspoor
Invoering van de kwartiersdienst kost rond de 38 miljoen euro, raamt de provincie. „Daarvoor worden onder meer dubbelspoor op een deel van het traject, snelheidsverhoging op delen van het traject en een extra perronspoor op station Ede/Wageningen gerealiseerd.”
Zelf heeft Gelderland 15 miljoen gereserveerd, de regio FoodValley wil 1 miljoen bijdragen, voor de resterende centen wordt een beroep op Den Haag gedaan. „De Valleilijn is meer dan een regionale treindienst, het is ook een belangrijke verbinding naar de Randstad en Arnhem/Nijmegen.”
Steun is er in elk geval van parlementariër Dik-Faber (ChristenUnie). Haar voorstel voor mede-financiering van de drie extra treinstellen vanuit de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu kreeg vorige week bijval in de Tweede Kamer.
Een „tussenstation”, noemt ze dat zelf. „Het is een eerste stap, waarmee het tekort aan capaciteit voor de korte termijn wordt aangepakt. De uiteindelijke oplossing biedt een kwartiersdienst op de gehele Valleilijn en het doortrekken van de lijn naar Arnhem.”
Dat laatste ziet staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) niet zitten. Aan een directe treinverbinding tussen Amersfoort en Arnhem zijn niet alleen aanzienlijke kosten verbonden, Mansveld rekent ook met een zwaardere belasting van de dienstregeling en dus een grotere kans op vertragingen.
De provincie Gelderland acht het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem evenmin haalbaar, gezien „de complexiteit van het vraagstuk” en de kosten. „Ons doel is de kwartiersdienst, omdat deze voor de reiziger het meeste zal opleveren.”