Politiek

„Onderwijsbeleid overheid mist pedagogische doordenking”

GOUDA. In het onderwijsbeleid van de overheid ontbreekt structureel elke doordenking van pedagogische beginselen. Er ligt een taak voor de Driestar om een voortrekkersrol te vervullen in het debat hierover.

Van onze verslaggever
29 November 2014 16:28Gewijzigd op 15 November 2020 14:47
Kaft ”Wees een gids" beeld Jongbloed
Kaft ”Wees een gids" beeld Jongbloed

Die oproep deed SGP-Kamerlid Bisschop vrijdagmiddag in Gouda. Hij was een van de gastsprekers tijdens de presentatie van het boek ”Wees een gids!” over de geschiedenis van Driestar educatief vanaf 1975 tot nu.

Bisschop typeerde „het visitekaartje” van de Driestar met vier kenmerken: visiegedrevenheid, zelfbewustzijn, deskundigheid en daadkracht. Die kenmerken komen volgens hem terug in de vier hoofdthema’s waar de Driestar zich al die jaren voor heeft ingezet: pedagogiek, identiteit, kunst en cultuur.

De discussie over „een eigen pedagogiek en didactiek” is volgens Bisschop „een blijvende zoektocht.” „Daarbij gaat het niet om de vraag of er christelijk rekenen bestaat. Wie die vraag nog steeds stelt, heeft de hele discussie niet begrepen.”

Reformatorische scholen, dus ook de Driestar, zouden zich volgens het Kamerlid druk moeten maken over het onderwijsbeleid van de overheid. „Daarin ontbreekt structureel elke doordenking van pedagogische beginselen. Nieuwe didactische concepten als prestatie- en opbrengstgericht onderwijs zijn minder onschuldig dan ze lijken. Er zit een ideologie achter. Er ligt een taak voor de Driestar om in het debat hierover een voortrekkersrol te vervullen.”

Drs. Ton van der Schans, medeauteur van het boek ”Wees een gids!”, stelde dat Driestaroprichter Piet Kuijt in „zijn nadagen, de periode 1970 tot 1975, geen populaire figuur meer was. De docenten stonden erg kritisch ten opzichte van hem. Kuijt zat zelfs geen teamvergaderingen meer voor, om de lieve vrede.”

Over Kuijts opvolger mr. Jo de Heer zei Van der Schans: „Hij was een erudiete, aimabele, dienstbare man, loyaal aan de gereformeerde gezindte. Toen er in 1978 polio uitbrak, bood hij ouders van studenten aan om hun kinderen kosteloos te laten inenten. Tegelijk had hij respect voor mensen die daar principiële bezwaren tegen hadden.”

Oud-docent mr. L. J. M. Hage noemde Van der Schans „de ideoloog van de Driestar. In zijn publicaties legde hij de grondslag voor het reformatorisch onderwijs.” Daar werd in die tijd intensief over gesproken, aldus Van der Schans. „Ook in theologisch opzicht. Bijvoorbeeld over de betekenis van het verbond. Er zijn notulen van een meerdaagse docentenvergadering in Sluipwijk die een diepgang in de discussie laten zien die zijn weerga niet kent.”

De Driestar had in die tijd niet alleen het reformatorisch, maar ook het protestants-christelijk onderwijs nadrukkelijk in het vizier, aldus Van der Schans. „De Driestar heeft zich later ontwikkeld van een christelijke school in reformatorische zin naar een school voor de reformatorische achterban. Tegenwoordig gaat 90 procent van de studenten op een reformatorische school werken.”

”Wees een gids!” werd vrijdagmiddag overhandigd aan Gert Kuijt, zoon van kweekschooloprichter Piet Kuijt, en Jan Kees Hog­chem, respectievelijk de langst en de kortst geleden afgestudeerde Driestarriaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer