Economie

Horeca bedreigd met valse recensies

DEN HAAG (ANP). Ondernemers in de horeca worden soms onder druk gezet door gasten, die dreigen een negatieve of valse recensie op het internet te plaatsen als ze geen korting krijgen of een flesje wijn voor thuis. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft hierover verschillende klachten ontvangen.

28 November 2014 16:05Gewijzigd op 15 November 2020 14:44

Het gaat volgens de brancheorganisatie slechts om „incidenten”. Maar KHN zegt hierover wel in gesprek te gaan met vergelijkingssites. Eerst met het populaire Iens en daarna ook met sites als Zoover, Couverts, Bon Chef, Eet.nu en Smulweb.

De beoordelingen op deze sites zijn heel belangrijk voor restauranthouders en hotelbazen. Dit komt omdat ze per maand door miljoenen Nederlanders worden bezocht.

Er is alleen een kwaliteitsslag in de betrouwbaarheid nodig, stelt een woordvoerder van KHN. Het is nu op veel sites bijvoorbeeld mogelijk om een review te plaatsen als je niet eens in het restaurant hebt gegeten.

Het gebeurt nu wel dat berichten op vergelijkingssites worden verwijderd omdat er bijvoorbeeld in gescholden wordt. Maar volgens de branche is dat niet genoeg.

KHN wil ook dat recensies niet meer anoniem op het net kunnen komen. Verder zouden berichten, ouder dan twaalf maanden verwijderd moeten worden omdat die geen goed beeld van een bepaalde horecazaak meer zouden geven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer