Kerk & religie

Kerken hebben een theologische blinde vlek voor de wederkomst

DOORN. Waarom staat de wederkomst van Christus in zo weinig kerken op de agenda en verwachten wij Hem niet? Omdat ons theologisch denkkader dat verhindert, zo stelde Arno Lamm zaterdag in Doorn tijdens een studiedag van Het Zoeklicht over het boek ”Wake up!”

Redactie kerk
24 November 2014 15:08Gewijzigd op 15 November 2020 14:36
Studiedag van Het Zoeklicht, zaterdag in de Brandpunt Kapel in Doorn. beeld William Hoogteyling
Studiedag van Het Zoeklicht, zaterdag in de Brandpunt Kapel in Doorn. beeld William Hoogteyling

De bijeenkomst over het boek, dat in enkele maanden zes herdrukken kreeg, was drie keer overtekend. De schrijvers Lamm en Emile-Andre Vanbeckevoort belichtten zaterdag enkele thema’s van hun boek, dat gaat over Israël en de eindtijd in het licht van de blijvende Bijbelse en nieuwtestamentische betekenis van de oudtestamentische feesten en tijden.

Het boek ”Wake up!” wil volgens Lamm laten zien dat Gods tijden een bepaald patroon hebben. „Maar wie ziet het?” zo vroeg hij. „De Joden verwachtten 4000 jaar hun Messias, maar hebben Hem niet in Jezus herkend. Het theologische denkkader van met name de elite verhinderde dat. Toch kwamen er velen tot geloof en werden er nieuwe takken geënt in de stam van de groene olijfboom.”

Vanbeckevoort stelde dat christenen na vele eeuwen kerkgeschiedenis zitten opgescheept met „een te strikte bedelingenleer.” „De gemeente heeft voorrang gekregen boven Israël, maar zij is in werkelijkheid toegevoegd aan een groep die al veel eerder bestond: de edele en groene olijfboom. De meeste theologieën zijn gebouwd op een absolute scheiding in plaats van continuïteit.”

De wortel van de edele olijfboom is en blijft Christus, zo benadrukte hij. „Christus was er al vanaf het oude verbond. God doet alles door Hem heen. Bij alle verbonden was Christus betrokken. Genade was er ook in het Oude Testament en had zelfs een hogere positie dan de Wet.”

De gemeente bestaat uit de besnedenen van hárt, leden van het nieuwe verbond. Dat weerspreekt niet de verbonden ervoor. „Het grote geheimenis van Paulus is niet de vervangende kerk maar de ene nieuwe mens in Jezus Christus. God had geen beter man van het paard kunnen slaan dan Paulus. Als geen ander kon die alles napluizen. Paulus kende zowel het Hebreeuwse als het Griekse denken. Door het verliezen van de Hebreeuwse wortels in de kerk hebben we eeuwen in te halen.”

Vanbeckevoort actualiseerde het Pesachfeest van de bevrijding uit Egypte. „Zijn we werkelijk bevrijd? Soms blijven mensen na hun bekering nog de oude mens en is er geen nieuwe mens zichtbaar. Als ik me dertig uur per week vermaak op internet en slechts zes uur bezig ben met de studie van de Bijbel, dan klopt er iets niet in mijn agenda. Onze vrijheid moet gevolgd worden door een steeds diepere wandel in het verbond met God.”

De voorjaarsfeesten zijn volgens Lamm vervuld met de eerste komst van Christus. Na een lange droge zomer volgden in Israël de najaarsfeesten: het Bazuinenfeest, de Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest, een heenwijzing naar de tweede komst van Christus. Het Loofhuttenfeest duidt volgens Lamm op de start van het Messiaanse Rijk, volgend op de wederkomst. „Dan is de cirkel rond. Niet 25 december, maar het Loofhuttenfeest is het moment waarop Jezus onder ons kwam wonen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer