Toyota verdringt Ford wereldwijd van tweede plaats
De Japanse autoproducent Toyota heeft vorig jaar wereldwijd meer auto’s verkocht dan Ford, waarmee het Japanse bedrijf z’n Amerikaanse concurrent van de tweede plaats heeft verdrongen.
Nummer één blijft General Motors (GM), dat vorig jaar 8,60 miljoen auto’s verkocht.
Toyota komt nu op de tweede plaats met 6,78 miljoen verkochte auto’s, gevolgd door Ford, dat vorig jaar 6,72 miljoen auto’s verkocht. Dit is 3,6 procent minder dan in 2002. De cijfers van Toyota zijn inclusief de verkopen van Daihatsu en Hino Motors, waarin Toyota een meerderheidsbelang heeft.
Bij Ford zijn de verkopen van Mazda niet meegeteld, omdat het Amerikaanse bedrijf geen meerderheidsbelang heeft in dit Japanse bedrijf. In de VS steeg het marktaandeel van Toyota tot 11,2 procent. „De betere kwaliteit van Toyota is doorslaggevend en het zal voor de Amerikaanse concurrenten moeilijk zijn om deze opmars te stuiten”, aldus Koji Endo, marktanalist van de bank Credit Suisse First Boston.