„Problemen sociale dienst begin 2015 opgelost”
ROTTERDAM (ANP). Met allerlei maatregelen moeten de problemen bij de sociale dienst in Rotterdam, ofwel de dienst Werk en Inkomen (W&I), begin volgend jaar grotendeels zijn opgelost. Dat schrijft verantwoordelijk wethouder Maarten Struijvenberg van Leefbaar Rotterdam woensdag in een brief aan de gemeenteraad.
De dienstverlening was vooral in het eerste halfjaar van 2014 ver onder de maat, constateerde ombudsman Anne Mieke Zwaneveld. De termijn voor het aanvragen van uitkeringen werd in 20 procent van de gevallen overschreden, 30 procent van de telefoontjes werd niet opgenomen en 20 procent van de cliënten werd niet teruggebeld.
„Een heleboel Rotterdammers kwamen hierdoor ernstig in de problemen”, meldde Zwaneveld. Struijvenberg heeft nu voor een bedrag van 3,3 miljoen euro allerlei maatregelen genomen om uit de misère te komen. Overigens gaat het sinds deze zomer al steeds beter. Zo worden aanvragen voor bijstandsuitkeringen en bijzondere bijstand al veel meer binnen de wettelijke termijn afgehandeld.
Ook de telefonisch bereikbaarheid en klachtenafhandeling is sterk verbeterd. „Ik streef er naar om de dienstverlening in januari weer op normaal niveau te krijgen”, aldus Struijvenberg.