Provincie neemt voetveer Vlissingen-Breskens over
VLISSINGEN. De veerverbinding voor fietsers en voetgangers tussen Vlissingen en Breskens is gered. De provincie Zeeland heeft van het ministerie van Binnenlandse Zaken toestemming gekregen om een bv op te richten die de verbinding over de Westerschelde vanaf 1 januari gaat onderhouden. Huidig vervoerder Veolia staakt de exploitatie eind december.
Verantwoordelijk gedeputeerde Van Heukelom (SGP) maakte de overname gisteren bekend. Hij zei wel dat het aantal afvaarten zal verminderen en de tarieven voor de reizigers iets omhoog zullen gaan.
De nieuwe exploitant, een dochteronderneming van de provincie, heeft de naam Westerschelde Ferry BV gekregen. Gedurende vier jaar zal die de fast ferry in de vaart houden.
De concessie van Veolia om het veer te exploiteren, loopt op 31 december af. Een aanbesteding door de provincie leverde niets op. Veolia noch enige andere vervoerder wilde de fast ferry voortzetten. Van Heukelom onderstreepte dinsdag dat de nu gekozen oplossing tijdelijk is. Over vier jaar zal opnieuw worden gezocht naar een commerciële exploitant.
De provincie vindt de verbinding een belangrijke schakel in het Zeeuwse ov-netwerk. Van Heukelom: „Wij konden als provincie niet anders dan kiezen voor deze oplossing. Ik zou het niet erg vinden als het openbaar vervoer in ons land weer helemaal in handen kwam van de overheid.”
De nieuwe bv gaat het aantal afvaarten verminderen van 16.500 naar 15.300 per jaar. Er zal minder frequent worden gevaren in daluren en in de maanden mei (na de meivakantie) en september wordt de dienst met één in plaats van de gebruikelijke twee boten onderhouden. Wie een papieren kaartje koopt voor de overtocht gaat straks 10 cent meer betalen voor een enkele reis en maximaal 35 cent meer voor een retourtje (met fiets of brommer). Een enkele reis met de OV-chipkaart wordt 3 cent duurder.