Recensie: Blokfluitkwintet met ”Taracea”
Liefhebbers van barokmuziek weten allang dat de blokfluit weer meetelt. In Nederland is de afgelopen decennia zelfs een ware blokfluittraditie ontstaan. In die lijn richtten vijf blokfluitisten uit Duitsland, Engeland, Nederland en Spanje in 2009 te Amsterdam het blokfluitkwintet Seldom Sene op.
Hun eerste opname heet ”Taracea”, een Spaanse naam voor een mozaïek van verschillende soorten hout en andere materialen. Inderdaad vormt het repertoire op deze cd een bont geheel: van renaissance en barok tot eigentijds. Die verschillende stukken en stijlen wil Seldom Sene uitvoeren op een manier zoals die zelden of nooit te horen is.
De cd heeft 22 tracks, waarvan de langste hooguit zes tot acht minuten duren. Dat past goed bij de idee van een mozaïek, maar de opeenvolging van korte stukjes werkt ook wat vermoeiend. Mij bevielen vooral het ”Ave regina caelorum” van Tomás Luis de Victoria, drie consortmuzieken van Anthony Holborne (”The image of melancholy”, ”The fruit of love” en ”Almain”) en het melodieuze ”Lelia doura” uit 2012 van de Griekse componiste Aspasia Nasoupoulou.
De samenklank van Seldom Sene is voortreffelijk, en dat is geen geringe prestatie. Twee blokfluiten perfect te laten stemmen is al lastig, laat staan vijf. De musici beschikken dan ook over zo’n vijftig verschillende blokfluiten, geschikt voor allerlei stijlen.
Speel de cd af op een tamelijk hoog volume. Dan komt de klank echt tot leven. Het is of je je in Schuilkerk De Hoop in Diemen bevindt, op een paar meter afstand van de musici. Een prestatie van het label Brilliant Classics!
Al met al een interessante cd van een veelbelovend ensemble.
Taracea – A musical mosaic spanning five centuries – Seldom Sene, recorder quintet; Brilliant Classics (94871); € 17,50; www.seldomsene.com
Max Reger
Uit: Brandenburg Concerto No. 6, BWV 1051 (J. S. Bach)
Frans Geysen (geb. 1936)