Sligro voert winst op ondanks prijzenoorlog
Levensmiddelengroothandel en supermarkt-exploitant Sligro heeft het afgelopen jaar de nettowinst fors weten op te voeren, ondanks de prijzenslag in de supermarktwereld.
Dat bleek vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers over 2003. Sligro, dat onder meer vijfverschillende supermarktformules belevert (Golff, MeerMarkt, Attent, Zomermarkt/Rekra en Milo), boekte een nettowinst van 44,8 miljoen euro, 21 procent meer dan over het jaar 2002.
De Sligro-directie noemt de supermarktoorlog „uitdagend. Het zet zowel de marges als de volumes onder druk.” Niet alleen in het supermarktkanaal, ook in het horecasegment waar Sligro ook actief is. Toch wist het concern de omzet vorig jaar met 4,4 procent te vermeerderen tot 1,356 miljard euro.
Dat de winstgroei de toename van de omzet vele malen overschrijdt, komt door de overname van de Brabantse EM-TE Supermarkten en J. Smit Vishandel. Sligro heeft bovendien scherp op de winstmarge gelet. Het bedrijf profiteerde ook van lagere rentekosten. Dat is het gevolg van het terugdringen van de schuldenlast. Desondanks stegen de totale bedrijfslasten licht, tot 13,1 procent van de omzet.
Sligro verwacht dat de prijzenoorlog tussen supermarkten de afzet en de winst in het lopende boekjaar onder druk zal zetten. Verder voorspelt het bedrijf dat de horeca minder bestellingen zal plaatsen. Dat zal er volgens Sligro toe leiden dat de nettowinst over 2004 ongeveer gelijk blijft aan die in 2003.