Kabinet gaat roekeloze rijders harder aanpakken
DEN HAAG. Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs die rode kruisen boven de weg negeren, moeten harder worden aangepakt.
De regeringspartijen VVD en PvdA drongen daar donderdag op aan tijdens het debat over de verkeersbegroting.
Het is de partijen een doorn in het oog dat mensen de rode kruisen vaak negeren, omdat dat levensgevaarlijk is voor wegwerkers. Ook minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) vindt dat onaanvaardbaar. Ze gaat met haar collega van Veiligheid en Justitie bekijken hoe ze roekeloze rijders beter kan aanpakken.
Op de A12 bij Woerden kwam vorige week nog een wegwerker om het leven toen een vrachtwagen ’s nachts inreed op een groepje wegwerkers op de A12 bij Woerden. Een andere wegwerker raakte zwaargewond. De vrachtwagen was waarschijnlijk tegen een zogeheten botsabsorber gereden.
Schultz kondigde donderdag aan dat de maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam-Overschie waarschijnlijk omhooggaat als de verlengde A4 tussen Delft en Schiedam open is. Voorlopig geldt bij Rotterdam-Overschie nog een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
De minister laat bekijken of elektrische auto’s binnenkort, bij wijze van proef, op een deel van de A2 harder mogen rijden dan benzineauto’s. Auto’s mogen nu op het vijfbaansgedeelte op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam maximaal 100 rijden. Dat heeft te maken met de luchtvervuiling. Maar omdat elektrische auto’s de lucht niet vies maken, zouden die ter plaatse tot 130 kilometer per uur mogen rijden.
Tegen de SGP zei Schultz dat ze op dit moment „zeker” geen nieuwe bezuinigingen op beheer en onderhoud van vaarwegen voorbereidt. Ze kon echter niet beloven dat ze die voor de toekomst bij voorbaat uitsluit. Verder zei ze het vervoer over water „te willen blijven stimuleren.” Ook stelde de bewindsvrouw richting het CDA dat er hard wordt gewerkt aan „heel veel” extra ligplaatsen voor binnenvaartschepen.
De minister overlegt nog met regionale overheden over de bedieningstijden van sluizen en bruggen in de kop van Overijssel en Twente. De krimp van het aantal sluiswachters draait ze niet terug.