Russische markt drukt bierverkopen AB InBev
LEUVEN (ANP/BLOOMBERG). Een dalende bierverkoop in Rusland drukt de afzet van Anheuser-Busch InBev (AB InBev). ’s Werelds grootste brouwer, bekend van merken als Budweiser, Corona en Stella Artois, zag de totale verkopen in het derde kwartaal met 2,6 procent teruglopen. Dat bleek vrijdag uit de cijfers die het Belgische concern presenteerde.
In Rusland zakte de bierafzet in de periode juli-september op jaarbasis wel met een vijfde in. AB InBev heeft er, net als rivalen Heineken en SABMiller, last van een afnemende vraag door de spanningen met het Westen. Verder kampt het concern in Rusland met een verhoogde regeldruk.
Ook de bierverkopen in China vielen afgelopen driemaandsperiode tegen. Deze liepen met 4,9 procent terug, als gevolg van ongunstige weersomstandigheden.
In belangrijke markten als de Verenigde Staten en Brazilië was eveneens sprake van een daling in de verkopen. Maar AB InBev houdt vast aan eerdere verwachtingen dat de verkoopvolumes hier binnenkort weer zullen aantrekken.
De bedrijfswinst (ebitda) van de brouwer steeg, vergeleken met een jaar eerder, met 1,3 procent tot ruim 4,7 miljard dollar (bijna 3,8 miljard euro). Dat is een stuk minder dan het groeicijfer van 9,5 procent dat over het tweede kwartaal werd gerapporteerd.
De omzet van AB InBev pluste, exclusief wisselkoerseffecten, met 2,3 procent tot 12,2 miljard dollar. De prestaties waren zwakker dan analisten hadden voorspeld.