‘Makkelijke’ en ‘moeilijke’ klassen even goed
AMSTERDAM (ANP). Basisschoolklassen met verschillende soorten leerlingen, zoals kinderen met een achterstand en excellente leerlingen, presteren even goed als klassen waarin kinderen van hetzelfde niveau zitten. Volgens het Kohnstamm Instituut voor onderzoek van opvoeding en onderwijs zijn de gemengde klassen wel lastiger voor de leerkrachten. „Ze lijken er wel in te slagen om met een heel diverse klas vergelijkbare resultaten te bereiken als met een homogene klas.”
De verwachting was dat het moeilijker zou zijn om een klas te hebben waarin het ene kind veel meer aandacht nodig heeft dan het andere én dat daarom de prestaties van de kinderen lager zouden zijn.
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat het aantal zorgleerlingen in een klas juist een positief effect kan hebben op de prestaties van de hele klas. Volgens het Kohnstamm Instituut komt dat onder meer doordat leraren zelf aangeven wie zij als zorgleerling zien. Sommige leraren merken kinderen sneller aan als zorgleerling en geven hen extra aandacht, waardoor de kinderen beter presteren. De kinderen bij wie ze dat niet doen, zijn dan hoogstwaarschijnlijk al de sterkere leerlingen.
Sinds augustus is passend onderwijs ingevoerd op reguliere scholen. Leerlingen met beperkingen gaan zo veel mogelijk naar reguliere scholen, maar met extra begeleiding.