Problemen NH90 kosten Defensie 105 miljoen
DEN HAAG (ANP). De problemen met de NH90-helikopter kosten het ministerie van Defensie ruim 100 miljoen euro. Dat schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie maandag aan de Tweede Kamer. De helikopter kampt onder meer met aanzienlijke roestvorming en slijtage.
Door onder meer de problemen met de invoering van de NH90, groeit het tekort aan helikoptercapaciteit de komende jaren. Om dit tekort op te vangen laat het ministerie Cougar-helikopters langer vliegen. Ook wordt een aantal niet verkocht. De extra inzet van de Cougar kost van 2015 tot en met 2020 in totaal 105,8 miljoen euro.
Defensie heeft in totaal 20 NH90-helikopters besteld. Het project kost het ministerie bijna 1,2 miljard euro. Er zijn inmiddels 13 helikopters afgeleverd. Minister Hennis heeft de leverantie van de laatste zeven exemplaren opgeschort nadat de problemen met corrosie en slijtage aan het licht waren gekomen.
De extra kosten die deze problemen met zich meebrengen, komen voor rekening van de fabrikant NHI. Het ministerie verwacht nog dit jaar tot een oplossing te komen met NHI over de financiële en technische kwesties. Daarna kan de leverantie van de helikopters worden hervat. In 2016 wordt de laatste NH90 geleverd.
Militaire helikopter NH90
Naam: NH90
Gewicht: 10.000 kilogram
Maximum snelheid: 260 kilometer per uur
Vliegbereik: 800 kilometer
Bewapening: 2 torpedo’s en een machinegeweer
Bemanning: Drie bemanningsleden, ruimte voor 14 passagiers
Versies: Een maritieme gevechtshelikopter NFH en een tactische transporthelikopter TTH. Nederland heeft 20 exemplaren besteld waarvan er inmiddels 13 zijn afgeleverd. De Nederlandse versie is geschikt gemaakt voor zowel maritieme- als transporttaken.
Fabrikant: Een project van de vier bedrijven Agusta (Italië), Eurocopter (Frankrijk), Eurocopter Deutschland (Duitsland) en Stork Fokker (Nederland). In 2001 voegde zich Portugal hierbij en in 2006 België. Portugal kondigde in 2012 aan zich terug te trekken uit het project.
Bijzonderheden: Het eerste prototype vloog in 1995. Het project kampt met grote vertragingen, financiële tegenvallers en technische gebreken.
Kosten: De kosten van de Nederlandse deelname aan het project bedragen 1197 miljoen euro.