Nieuwe campagne over brandveiligheid
Morgen begint een nieuwe campagne over brandveiligheid en preventie. Volgens onderzoek worden negen op de tien woningbranden veroorzaakt door nalatigheid van de bewoners.
Onvoorzichtigheid met kaarsen, koken, klussen en roken alsmede met vuur spelende kinderen zijn de meest voorkomende oorzaken, aldus Consument en Veiligheid.
In het kader van de campagne begint de kledingbranche in februari een consumentenvoorlichtingscampagne in de winkels over brandgevaar van kleding. Het gedrag van mensen is bepalend voor het ontstaan van kledingbrand. De meeste mensen zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s die ze lopen in situaties waarbij kleding in brand kan vliegen.
Consument en Veiligheid adviseert om zeer brandbare stoffen niet op de markt toe te laten. Verder wil deze organisatie dat consumenten beter worden voorgelicht over preventie en eerste hulp bij een kledingbrand.
Doel van de actie is om zowel burgers in de privé-sfeer als op het werk (café, hotel, school of kinderopvang) alerter te maken op brandveiligheid en preventief gedrag. Ter ondersteuning hiervan worden acties gevoerd, waarbij onder meer korting wordt verleend op rookmelders en brandblussers.
Consument en Veiligheid heeft op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken het nationaal voorlichtingsprogramma brandveiligheid opgesteld. Een en ander is een uitvloeisel van de aanbevelingen van de commissie-Alders, die de cafébrand in Volendam heeft onderzocht. Bij de brand in de nieuwjaarsnacht van 2000 op 2001 kwamen veertien jongeren om het leven terwijl ongeveer 300 mensen gewond raakten.
Volgens de brandweerstatistiek van het CBS overlijden jaarlijks gemiddeld zeventig mensen door branden. Ziekenhuizen behandelen 1300 slachtoffers aan letsel door brand. De materiële schade door branden bedroeg in 2001 bijna 900 miljoen euro. Bovendien overlijden gemiddeld tien mensen per jaar door een koolmonoxidevergiftiging.