Wegwijsbeurs trekt 34.795 bezoekers
APELDOORN. De Gezinsbeurs Wegwijs heeft dit jaar 34.795 bezoekers getrokken. Dat is in totaal minder dan voorgaande jaren, terwijl het aantal betalende bezoekers juist hoger was.
Dat deelde ir. B. Visser, directeur van de Erdee Media Groep (EMG) het bedrijf dat de beurs organiseert, maandag desgevraagd mee.
Volgens Visser is het een goede keus geweest om de beurs deze keer niet zoals voorheen in de Jaarbeurs in Utrecht te houden maar in het Ahoycomplex in Rotterdam. „Zowel bezoekers als standhouders waren tevreden met de nieuwe locatie. Omdat we het hele complex tot onze beschikking hadden, werd de sfeer door velen als gezelliger gekwalificeerd. Ook het feit dat de parkeerkosten bij Ahoy lager zijn dan bij de Jaarbeurs in Utrecht werd vanzelfsprekend positief gewaardeerd.”
Dat het aantal bezoekers van de beurs lager ligt (15.935 bezoekers) dan die van de vorige editie heeft volgens de EMG-directeur te maken met de nu gehanteerde correctiefactor.
Visser: „Dát er een correctiefactor wordt gehanteerd, is heel gebruikelijk, omdat er op Wegwijs veel jonge kinderen, standhouders en relaties aanwezig zijn die de kassa niet hoeven te passeren. Om te bepalen hoeveel mensen bij benadering de beursvloer hebben bezocht, wordt daarom een correctiefactor gehanteerd. Na de laatste Wegwijs is geconstateerd dat de gebruikte factor aan de hoge kant was. Daarom is er bij deze beurs vooraf voor gekozen de factor naar beneden bij te stellen. En dat resulteert in lagere totale bezoekersaantallen.”
Visser is tevreden dat het aantal betalende bezoekers deze keer hoger was dan vorig jaar. „Wegwijs blijft voor ons bedrijfsmatig een interessant concept. Maar ook veel standhouders hebben goede zaken gedaan en bezoekers horen we steeds waarderend over de beurs spreken als een mogelijkheid voor onderlinge ontmoeting.”