Radiospotjes promoten koopzondag in Amersfoort
AMERSFOORT. De wekelijkse koopzondag in Amersfoort wordt de komende tijd extra gepromoot. De winkels in de binnenstad die elke zondag geopend zijn, krijgen een speciale sticker. Via de provinciale zender Radio M worden reclamespotjes uitgezonden. „In onze beleving weet nog lang niet iedereen dat de koopzondag er is.”
Voor de campagne gebruikt Citymarketing Amersfoort onder meer een budget van 35.000 euro uit het Ondernemersfonds Amersfoort, dat is bedoeld om de aantrekkelijkheid van de Amersfoortse binnenstad te verbeteren en het aantal bezoekers te vergroten. Dat fonds ontvangt zijn inkomsten uit de reclamebelasting die de ondernemers in de binnenstad betalen.
„In de campagne krijgen ook de extra koopavonden in december aandacht, maar de nadruk ligt toch wel op de koopzondag”, zegt Dennis Sille van Citymarketing Amersfoort.
Waarom?
„In Amersfoort mogen de winkels in de binnenstad sinds vorig jaar september elke zondagmiddag geopend zijn. Zo’n 60 tot 70 procent van de ondernemers maakt daar gebruik van, 10 tot 20 procent één of twee keer in de maand. De marketingwerkgroep voor de binnenstad, waarin winkeliers, cultuur en horeca vertegenwoordigd zijn, vindt het heel belangrijk dat de koopzondag in Amersfoort gaat slagen.”
Het loopt nog niet zo op zondag?
„Er moeten voldoende mensen op afkomen en voldoende winkels open zijn en blijven. Wij zien onszelf als koopcentrum voor 400.000 consumenten in de regio. In onze beleving weet nog lang niet iedereen dat de koopzondag er is. Daarnaast hebben niet alle ondernemers altijd hun zaak open, zodat mensen die naar hun favoriete winkel komen soms voor een dichte deur staan. Dat is gewoon niet handig.”
Er zouden meer winkels open moeten zijn, vindt u?
„Ja. Het verschilt per deelgebied. In De Kamp, een aanloopstraat, is niet eens de helft van de winkels open. Honderd procent krijg je moeilijk voor elkaar, ook op maandag of vrijdag niet, maar de zondagsopenstelling zou nog wel wat collectiever kunnen zijn. Wat ons betreft wordt het 80 à 90 procent. Alleen aan het Eemplein, dat pas een jaar of twee bestaat, hebben álle ondernemers op zondag hun winkeldeuren open.”
De winkeliers die hun zaak gesloten houden, hebben daarvoor hun motieven.
„Soms lukt het niet met het personeel, onder meer omdat er afspraken zijn gemaakt met medewerkers die al langer in dienst zijn. Verder zijn er zelfstandigen die niet iedere week open willen. Privéoverwegingen spelen vaak een rol. Die middenstanders brengen de zondag graag met hun gezin of familie door.”
Of ze willen als christen de zondagsrust eerbiedigen.
„Ik ken natuurlijk niet alle ondernemers, maar heb niet het idee dat het geloof een veelvoorkomende reden is om niet open te gaan. Ik weet slechts van één winkelier in Amersfoort voor wie dat het argument is om niet mee te doen.”
Wat zijn de ervaringen met de koopzondag?
„Binnenkort is er een evaluatie. Onze eerste indruk is dat in veel winkels op zondag in totaal meer wordt gekocht dan op een andere dag, maar dat het bedrag dat per persoon wordt afgerekend lager ligt. Veel mensen komen op zondag met het hele gezin iets uitzoeken, en gaan vaak daarna gezellig nog een hapje eten.”
Wat houdt de speciale campagne in?
„Elke week bezoeken we een ondernemer in de binnenstad voor een bedrijfsportret, een videofilm voor onze website, een artikel in een huis-aan-huiskrant en het reclamespotje op Radio M. Die ondernemer zal dan vertellen dat het gezellig winkelen is in Amersfoort en wat er komend weekeinde in de culturele sfeer in de stad te doen is.”
En hij promoot de koopzondag?
„Bij voorkeur laten we winkeliers aan het woord die ook op zondag open zijn. Hopelijk trekken ze daarmee collega’s in de straat over de streep om ook aan de koopzondag deel te nemen.”