Economie

IAA Hannover: Glimmend op een moeilijke markt

Probeer mij. Beter nog: koop mij. Duizenden vrachtwagenchauffeurs bewonderden tot en met vandaag de allernieuwste trucks op de beursvloer van de IAA in Hannover. Te midden van al die glimmende paradepaardjes zou je niet zeggen dat de Europese transportwereld het moeilijk heeft.

Evert Barten
2 October 2014 19:56Gewijzigd op 15 November 2020 13:19
Bezoekers bekijken een nieuwe Volvo-truck. beeld IAA
Bezoekers bekijken een nieuwe Volvo-truck. beeld IAA

Om de twee jaar staan de hallen in het Duitse Hannover vol met de nieuwste vrachtwagens, bussen en bestelwagens. In acht dagen probeert de IAA zo veel mogelijk bezoekers binnen te krijgen. Twee jaar geleden kwamen er een slordige 260.000 mensen af op de vakbeurs.

De ruim 1900 fabrikanten die present zijn, laten zich van hun beste kant zien. Natuurlijk, iets anders verwacht je niet. De harde werkelijkheid waar diezelfde fabrikanten elke dag mee worstelen, ligt nu even niet aan de oppervlakte. Vertegenwoordigers van de grote vrachtwagenfabrikanten in Europa die op de beurs rondlopen, doen het beeld ontstaan dat er zelfs grote kansen in het verschiet liggen.

„Ja, de Europese markt is op dit moment slecht”, erkent Jörg Maier, vertegenwoordiger van Mercedes Trucks. Zojuist heeft hij aan een bezoeker de laatste nieuwtjes van Mercedes’ belangrijkste model, de Actros, getoond. Hij wijst naar een wit exemplaar dat op de stand staat te glimmen. „Dit zijn allemaal Euro 6-modellen die zo’n 20.000 tot 30.000 euro duurder zijn dan de Euro 5-trucks. Veel transportbedrijven hebben eind vorig jaar nog Euro 5-modellen gekocht toen dat nog kon.”

Uitstoot

Euro 5 en Euro 6 zijn classificaties voor de uitstoot van schadelijke stoffen. Sinds 1 januari van dit jaar mogen nieuwe vrachtwagens in Europa alleen verkocht worden als ze aan de veel strengere Euro 6-eisen voldoen. Veel bedrijven schaften eind vorig jaar nog snel goedkopere Euro 5-modellen aan, zodat de nieuwe modellen, zeker in de Duitse transportsector, slechts mondjesmaat worden verkocht.

Het is wachten tot de markt weer aantrekt, aldus Maier. „Ik verwacht dat het binnen een jaar beter zal gaan in de Europese markt.”

Is het in Europa op dit moment lastig om nieuwe modellen aan de man te brengen, daarbuiten ligt dat anders. Zo maakte DAF dinsdag bekend een order van 700 trucks te hebben binnengehaald van het Russische transportbedrijf Monopoly. En vorige week kocht het Hongaarse Waberer’s International al 1000 nieuwe DAF’s.

Patrick Bartl, vertegenwoordiger bij DAF, ziet dat veel Europese klanten op dit moment om zich heen kijken, zich oriënterend op de meest recente producten. „Daarom moeten we ons juist nu laten zien. Twee jaar geleden had DAF één nieuw model, de XF. Nu staan er twee nieuwe producten: de LF- en de CF-serie. Klanten zien dat we doorgaan met vernieuwen en dat schept vertrouwen.”

Volgens Bartl is er nog een reden om op de IAA aanwezig te zijn. „Dit is een uitgelezen mogelijkheid om bij de concurrent in de keuken te kijken.” De verkoper grijpt opeens naar zijn telefoon. Een klant, zo blijkt. En daarmee is het interview voorbij, want zaken gaan voor.

Communicatie

Op naar Volvo, de Zweedse fabrikant die vooral de laatste paar jaar fors investeert in communicatie. Op internetsite YouTube verschijnen regelmatig opzienbarende video’s waarin Volvotrucks een hoofdrol spelen. De kijkcijfers liegen er niet om: die lopen in de tientallen miljoenen hits.

Voor een vrachtwagenproducent is dat toch wel uniek, aldus Ulf Nordqvist, vertegenwoordiger bij Volvo Trucks. Maar wat is het doel ervan? „Je probeert de klant het gevoel te geven dat Volvo de allermodernste technologie ontwikkelt én gebruikt. In de hoop dat mensen zeggen: „Met zó’n fabrikant wil ik zakendoen.” Deze beurs werkt daar ook aan mee.”

Nordqvist ziet de vrachtwagenwereld de komende tijd sterk veranderen. „Eerder was er vooral aandacht voor de hardware, zoals de motoren en de cabine. De komende jaren gaat het vooral om communicatie. Met trucks onderling, maar ook met de klant, de chauffeur en de eigenaar.”

Maasvlakte

Voor trailerfabrikant D-tec uit Kesteren kan de beurs niet meer stuk. Na elke dag konden de verkopers zo’n vijftien nieuwe klanten noteren. „Crisis? Niet bij ons hoor”, reageert vertegenwoordiger Johan Bolhuis op de vraag of de slechte Europese markt ook in Kesteren zijn sporen trekt. „Sinds de crisis in 2008 hebben we nog niet zo’n goed jaar gehad als nu.” Dat heeft te maken met de Tweede Maasvlakte. „Om daar te mogen rijden, heb je Euro 6-trucks nodig. Bedrijven die containers vervoeren, hebben die investering achter de rug en kopen er nu combitrailers bij.”

Donderdag staan ze nog in hal 25, die trailers van D-tec. Vrijdag niet meer. Om 18.00 uur donderdag sluiten de deuren van deze IAA 2014. Als het aan de organisatoren ligt, gaan ze over twee jaar weer open. En dan wellicht in een Europese markt die de weg naar boven weer gevonden heeft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer