Stafbesprekingen in de Cederborg
„Ik ben maar een netwerker. Als anderen na mijn opmerkingen in beweging komen, is het goed.” Drs. L. P. Dorenbos overzag gisteren het kleine getal van conferentiegangers dat voor drie dagen naar het Groningse Middelstum gekomen was. Hun doel was demonie in muziek, seks, drugs, abortus en geweld te ontmaskeren, om als verspieders de vijandige wereld te verkennen en vervolgens Nederland van hun bevindingen deelgenoot te maken.
Stafbesprekingen in de Cederborg. Zo kan men het overleg in het hoofdkwartier van de Kwa Sizabantu Zending in het Noord-Groningse Middelstum omschrijven. Een spreker uit San Francisco én een bij het onderwijs betrokken dame uit Sint-Petersburg geven de driedaagse conferentie een internationaal tintje.
Het getal der verspieders dat zich gisteren meldde is klein: dertien. Vijftig mensen schreven in en werden vandaag verwacht. Dorenbos wordt het niet moe de vinger te leggen bij de zonden van land en volk. Hij lijkt bijna een eenling te worden in het waarschuwen tegen de zonde van abortus en euthanasie.
Drs. R. H. Matzken, directeur van de vereniging Bijbel en Onderwijs, versaagt niet in het waarschuwen tegen onbijbelse invloeden in het onderwijs. Verder spreken dezer dagen nog andere specialisten op het gebied van pro life, de onderkenning van de invloed van muziek en de demonische achtergronden van seksverslaving.
Aanval
Uiteindelijk wordt de conferentie gedragen door de stichting Schreeuw om Leven en het platform ”Het occulte tegen ’t Licht”. Het conferentiethema luidt: ”Hoe de demonen onze kinderen aanvallen”. Het subthema is: ”Demonie in muziek, seks, drugs, abortus en geweld.” Maar het blijft in Groningen niet bij woorden alleen.
Vanavond gaat de hervormde predikant W. J. Mout uit Nieuwpoort in de Cederborg voor in wat aangekondigd staat als een ”Dienst herdenking Hervorming.” Aansluitend legt drs. Matzken uit welke heidense achtergronden schuilgaan achter Halloween, dat op 31 oktober en 1 november vooral in Amerika, maar tegenwoordig ook steeds meer wereldwijd gevierd wordt. Na zijn uitleg is er een nachtbidstond in verband met Halloween, ook bekend als de heksennacht.
Morgenochtend trekken de conferentiegangers naar de abortuskliniek aan de Radesingel 11 in Groningen. Daar zal men bidden en waken. Aansluitend houdt men een muziek- en evangelisatietocht door de stad Groningen.
Sturing
De conferentie is mede bedoeld om sturing en steun te geven aan een aantal nieuwe brochures. Het gaat om de op stapel staande publicaties ”Bijbel en occultisme” van drs. Matzken, ”Muziek en occultisme” door ds. Joe Schimmel (een voormalige rockzanger uit de VS) en ”Drugs en occultisme” van ds. W. Jurg. Er komt ook een waarschuwende brochure over porno en occultisme. Dorenbos hoopt dat de nu wat slapende stichting Naar House een en ander zal begeleiden.
Aangrijpend was gisteren de vertoning van de eerste van vier video’s over de demonische invloed van muziek. De videoserie is ontwikkeld door Joe Schimmel. Schimmel is voorzitter van de ”Fight the Good Fight Ministries” (Strijd de Goede Strijd Bediening, www.goodfight.org) en voorganger van de Blessed Hope Chapel in Simi Valley in Californië. Namens hem sprak de Amerikaan Ted Walker.
Israël
Walker woonde twintig jaar in Jeruzalem. Hij was voorzitter van de Israëlische pro-lifeorganisatie Be’ad Chaim. Nu houdt hij zich bezig met het helpen terugkeren van westerse Joden naar Israël. In een lezing stond hij stil bij wat hij noemt ”De apocalyptische ontwikkelingen voor Israël en de volkeren”. Walker ziet in de aanslag op de Twin Towers in New York een signaal aan de miljoenen Joden die buiten Israël wonen om naar het beloofde land terug te keren. Binnen een jaar zullen naar zijn overtuiging een miljoen Joden in Israël tot hun bestemming komen. De aanslag in New York zette hen daarover aan het denken, zegt hij. In de Verenigde Staten wonen bijna 6 miljoen Joden, stelt Walker.
Dat we leven in het laatste der dagen, is volgens Ted Walker duidelijk: „Een van de aspecten van het demonische in de samenleving is de invloed van muziek.” Dorenbos had het al ingeleid. „Het begon in alle hevigheid met de komst van rock-’n-roll. Die term duidde er toen voor jongeren al op dat men op de achterbank van de auto seksueel actief was.” Dorenbos, oud-directeur van de Evangelische Omroep, denkt daarom ook dat het absoluut onmogelijk is rockmuziek door middel van een andere tekst een christelijke lading te geven. „Jongeren die tot geloof komen, zweren juist deze satanische muziekvorm af.”
Dorenbos overweegt cd-vernietigingsbijeenkomsten te organiseren waarop jongeren hun occult beladen muziekdragers kunnen vernietigen.
Video
De videoserie is totstandgekomen na gedegen onderzoek, zo bleek tijdens de vertoning. Aan de hand van teksten van liederen van rockbands kon men kennisnemen van de ware bedoeling van deze muziek. De teksten roepen er vaak concreet toe op satan te aanbidden en zetten aan tot drugsgebruik en openlijk geweld. Maar de teksten stimuleren ook vrije, nagenoeg ongelimiteerde seks. De beelden geven summier optredens weer van de groepen Ramstein, Kiss en de Beatles en laat leden van bands en solisten aan het woord. De boodschap is: Muziek verandert waarden en normen.
De conferentie legt onmiskenbaar de vinger bij een zere wonde in de maatschappij. Maar zou het getuigenis niet aan kracht winnen als een organisatie als Kwa Sizabantu, die nogal eens negatief in de publiciteit komt, meer op de achtergrond zou blijven en men, weliswaar even overtuigd, maar toch ook wat meer bezonnen en genuanceerd de onderwerpen zou behandelen? Hanteren de Promise Keepers (”Ware liefde wacht”) soms niet al te wettische regels, zodat hun getuigenis aan kracht verliest? Te denken valt aan de opvatting dat jongelui die verkering hebben elkaar eigenlijk helemaal niet samen mogen ontmoeten.
Dorenbos: „Ik ben in Kwa Sizabantu geweest nadat ik dat prachtige boek van Theo Visser had gelezen. Ik ben er verrijkt vandaan gekomen. En ”Ware liefde wacht”? Nou, als ze door die handtekening in ieder geval maar niet voor het huwelijk met elkaar slapen, dan is het al goed. Wat leeft er ook onder de kerkelijke jeugd niet aan sensuele uitstraling, zelfs in degelijke kleding?”