Recensie: Margaret Phillips met eigentijdse muziek
Als Nederlander kijk je in Engeland soms je ogen uit bij imposante kerkgebouwen die gewoon de kapel van een kostschool blijken te zijn. Lancing College spant de kroon: een schoolkapel met de allure van een Franse kathedraal! Maar Marlborough College mag er ook zijn: het biedt ruimte aan bijna 900 leerlingen en heeft sinds het begin van deze eeuw een vierklaviers orgel met 62 stemmen van de Duitse firma Von Beckerath.
Margareth Phillips, bekend van haar Bach-cd’s, laat zich op dit orgel van een verrassende kant horen: een programma met eigentijdse orgelmuziek, waarin ook onze landgenoten Toon Hagen en Ad Wammes vertegenwoordigd zijn. ”Hommage à Franz Liszt” van Lionel Rogg en ”Prelude & Fugue In Memoriam Maurice Duruflé” van Frederic Sixten illustreren hoe verschillend een hommage vorm kan krijgen. Rogg neemt een paar karakteristieke Lisztmotieven als uitgangspunt, Sixten ontleent zijn vormschema geheel aan Duruflé.
In 2005 componeerde Brian Chapple negen Bagatelles voor piano; zes werkte hij later om voor orgel. Phillips verzorgde hun première in 2011, het jaar waarin zij ook de ”Hommage” van Rogg in Engeland introduceerde. ”Shalom” van Hagen misstaat niet in dit geheel, ”Miroir” van Wammes blijft ijzersterk. Twee uitdagende stukken van Sebastian Forbes completeren het program.
Met haar repertoirekeuze laat Phillips zien hoe het componeren voor orgel na 1960 veranderde: de muziek is meer ritmisch, meer tonaal en expressiever dan het avant-gardisme van daarvoor. Toegankelijker, minder afstandelijk, maar ’t zijn nog steeds geen allesmansvriendjes.
Het orgel van Marlborough is geknipt voor deze muziek. Phillips ook!
Capriccio – Contemporary music for organ – Margaret Phillips – Beckerath organ, Marlborough College Chapel; Regent Records (REGCD419); € 13,-; www.margaretphillips.org.uk
Lionel Rogg
Toon Hagen
Sebastian Forbes