Recensie: Gitaarmuziek door Miloš Karadaglić
Een cd gevuld met gitaarmuziek van Joaquin Rodrigo (1901-1999) en Manuel de Falla (1876-1946).
Beiden hebben elkaar goed gekend, en dat Rodrigo de voetsporen van zijn oudere collega drukte, zal niemand die deze schijf beluistert ontgaan. Alleen is de muziek van De Falla ‘moderner’ dan die van Rodrigo, waarmee niets ten nadele van laatstgenoemde is gezegd.
Rodrigo’s muziek beweegt zich in een laatromantisch idioom en is geënt op de Spaanse folklore. Daaraan danken de twee hier opgenomen werken voor gitaar en orkest hun populariteit. Het ”Concierto de Aranjuez” en de fantasie voor een heer (”Fantasia para un gentilhombre”) liggen goed in het gehoor en bewijzen dat Rodrigo niet zomaar wat gezellige amusementsmuziek schreef, maar dit genre juist naar een hoger plan wist te tillen door aansprekende melodieën door middel van fijnzinnige instrumentale vondsten in een bijzonder licht te plaatsen. Geestig zijn in het laatste deel van de Fantasia de geraffineerde accentverschuivingen, die de muziek iets speels geven.
Gitarist Miloš Karadaglić (1983, Montenegro) weet deze muziek het juiste aroma mee te geven door een uitgewogen balans tussen sentiment en helderheid. Een groot virtuoos, getuige het razend moeilijke ”Invocación y Danza”, waarin hij zijn kunnen toont, net als in de bewerking van De Falla’s ”Danza del Molinero”.
Aparte vermelding verdienen Yannick Nézet-Séguin en het Londens Philharmonisch Orkest in de begeleiding van de beide concertstukken. Yannick toont zich een tovenaar waar het op klankschoonheid aankomt, vooral in de langzame delen: onwerkelijk mooi, vooral de soli van de hobo!
Miloš Karadaglić – Aranjuez; Deutsche Grammophon (4810652); € 16,99; www.deutschegrammophon.com
Uit: Concierto de Aranjuez (Rodrigo)
Manuel de Falla (gitaar solo)
Uit: Fantasía para un gentilhombre (Rodrigo)