„Kaalslag autodealers zet voorlopig door”
DEN HAAG (ANP). Automarktdeskundigen vrezen dat er dit jaar en volgend jaar nog veel meer autodealerbedrijven bankroet gaan. Overcapaciteit onder autodealers en tegenvallende verkopen blijven de sector teisteren.
Vorige week werd de dealergroep Koops Furness failliet verklaard, na Pouw het tweede grote autobedrijf dat dit jaar in grote financiële problemen raakte. In de eerste helft van dit jaar gingen er volgens het CBS meer dan 70 bedrijven in de autobranche over de kop.
„Maandelijks verdwijnen er 10 tot 20 autobedrijven, waaronder ongeveer 5 dealers. Daar komt voorlopig geen verandering in want de marktomstandigheden verbeteren niet. De helft van de Nederlandse dealerbedrijven draait in de min”, vertelt Clem Dickmann, directeur van het kenniscentrum voor de autobranche Aumacon.
Bart Kuijpers van vakblad Automotive beaamt dat. Als je kijkt naar de verliezen en naar de moeizame jaren die achter de rug liggen, dan kun je er volgens hem zeker van zijn dat dit jaar nog een of twee grote dealerconcerns in grote problemen raken. „Een aantal grote holdings probeert nu de dealertak te ontmantelen. Lukt dat niet, dan rest alleen nog een faillissement. Er werd gehoopt op een herstel in de tweede helft van dit jaar, maar dat is op geen enkele manier zichtbaar”, stelt Kuijpers. „Hoop doet leven. Ook in de autobranche. Maar nu het verwachte herstel uitblijft, wordt het heel zwaar.” Hij schat dat er dit jaar nog zo’n 30 tot 40 dealerbedrijven de deuren zullen sluiten.
Volgens Dickmann moet er nog ongeveer een derde van de grofweg 2000 vestigingen waar in Nederland een nieuwe auto gekocht kan worden, verdwijnen om de branche weer gezond te krijgen. „De verkoopaantallen zijn simpelweg te laag. Voorheen werden er jaarlijks 500.000 nieuwe auto’s verkocht, de komende jaren zullen dat er niet meer dan 400.000 zijn”, aldus de autospecialist. De auto’s die worden verkocht zijn steeds vaker de kleinere modelletjes, waar de dealers nauwelijks iets aan overhouden.
Dat veel autodealers het nog lang hebben kunnen uitzingen, met jaar op jaar zware verliezen, komt doordat het veelal familiebedrijven zijn. „Vaak zijn ze eigenaar van het vastgoed en hoeven ze geen hoge huren te betalen. ,Maar het houdt een keer op. Een hele hoop dealers kampt nu met financieringsproblemen, tegenvallende verkopen en hoge personeelskosten. De kleinere bedrijven kunnen niet meer opboksen tegen de grote dealerholdings”, aldus Dickmann.